Guardian brengt verlies met 40 miljoen terug

De Guardian Media Group (het moederbedrijf achter de Britse krant The Guardian) heeft zijn operationeel verliezen het afgelopen jaar met bijna 40 procent teruggebracht. Waar de krant tussen april 2015 en april 2016 nog 100,4 miljoen pond verloor, was dat een jaar later nog 62,5 miljoen pond.
Dat meldt Press Gazette op basis van financiële cijfers. Zowel de totale omzet als die van digitale uitingen was in het gebroken boekjaar 2016/2017 hoger dan het jaar ervoor. De totale omzet liep met 5 miljoen pond op naar 214,5 miljoen pond. De digitale omzet steeg van 81,9 miljoen naar 94,1 miljoen pond.
De betere jaarcijfers zijn voor een groot deel te danken aan die digitale groei, maar ook aan het snijden in de kosten. De Britse krant trok het afgelopen jaar 230.000 nieuwe betalende leden aan. Tegelijkertijd liep het personeelsbestand door een reorganisatie terug van 1860 tot 1563 zielen.
De Guardian Media Group gaf vorig jaar – nadat het verlies van het bedrijf met 10 miljoen opliep ten opzichte van het jaar ervoor – aan binnen drie jaar weer break-even te draaien. Het bedrijf denkt nog steeds dat dat gaat lukken.
Praat mee