word studentlid

— zondag 31 december 2023, 07:48 | 1 reactie, praat mee

Graaiflatie gekozen tot het woord van het jaar 2023 bij Onze Taal

Graaiflatie gekozen tot het woord van het jaar 2023 bij Onze Taal
© ANP / Venema Media

Met ruim een derde van de stemmen hebben leden van Onze Taal graaiflatie gekozen tot het woord van 2023. Dat is zaterdag bekendgemaakt in het NPO Radio 1-programma De Taalstaat. Laatste wijziging: 31 december 2023, 07:52

Het woord is afgeleid van graaien en inflatie. Het houdt in dat prijzen uit winstbejag worden verhoogd, meestal onder het voorwendsel dat de productiekosten zijn gestegen.

Graaiflatie dook afgelopen voorjaar voor het eerst in Nederland op in de media. De populariteit van de term bleek ook bij de verkiezing van het Van Dale-woord van 2023. Daar belandde het zowel in Nederland als in België op de eerste plek.

Op nummer twee - met 27,5 procent van de stemmen - eindigde bestaanszekerheid. Nummer drie - met 13,6 procent - werd AI, de afkorting van ‘artificial intelligence’ oftewel ‘kunstmatige intelligentie’.

De tien genomineerde woorden waren AI; barbiecore; bestaanszekerheid; crompouce; fatbike; graaiflatie; hittefit; TikTok-rijen; traktatiecultuur en x’en.

Ook in de uitzending van De Taalstaat werd Linda Nooitmeer uitgeroepen tot Taalstaatmeester van het jaar. De 49-jarige Nooitmeer is voorzitter van het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis (NiNsee). De jaarlijkse onderscheiding gaat naar de beste spreker in het openbare domein.

Bekijk meer van

Onze Taal

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

photopress, 31 december 2023, 15:57

Als ik zo nu en dan eens door de winkel(s) loopt in Holland en de prijzen in de schappen vergelijk met wat ik twee jaar geleden zag en betaalde voor boodschappen dan val mijn bekkie open van verbazing.
Als ik de prijzen bij een Aldi en een Lidl maar ik bij andere grootgrutters zoals Dirk van den Broek laat staan bij Appie Happie zie bekruipt mij de woede dat dit soort bedrijven ongestraft hebben verhoogt tot wel 60 á 90 % NEE DIT IS GEEN GRAP.

Ik kan vaak mij de woede van mensen goed indenken dat men worst wordt op de Roverheid die alles stil zwijgend laat gebeuren.
En zeg je er wat van dan wordt je ik dus als ongewenst persoon de deur gewezen als zijnde een zeer lastige klant” dus men is bij Aldi en Lidl niet gediend van klanten wiens zakken ze niet direct kunnen leeg zuigen.
Nee ik ben niet de persoon die als fotojournalist zijn mond wenst te houden met als mijn schrijvende collegas die kennelijk dit soort graai bedrijven geen strobreed te in de weg leggen omdat ze afhankelijk zijn van peperdure reclames in hun krant of commerciële TV Kanaal.
Laf vind ik het dat je voor deze graaiflatue verzorgers een uitzondering maakt inplaats van het aan te kaarten en opzoek te gaan naar woeker winsten van

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.