Gooi het Topics-kind niet met het badwater weg

Dertien keer. Zo vaak tipte lezers de redactie tot nu toe dat er ‘iets aan de hand is’ met Topics. Voor wie die dienst niet kent: Topics is een app (en website) die gebruikers toegang geeft tot verhalen uit de kranten van DPG Media. Wie een abonnement heeft op één van die kranten en een inlog aanmaakt, krijgt niet alleen een dagelijkse selectie van verhalen voorgeschoteld, maar kan ook specifieke onderwerpen volgen. Zodat hij/zij/x, bijvoorbeeld, alle stukken over de huizenmarkt bij elkaar krijgt.
Vooral met dat laatste biedt het in 2016 gelanceerde Topics een handige service. Maar wie in Google Play of de App Store op zoek gaat naar de app, kan hem niet meer vinden. Navraag bij DPG Media leert dat de Topics-app is ‘uitgefaseerd’. Wie hem al heeft, kan hem nog blijven gebruiken. Hetzelfde geldt voor de webversie.
Waarom de app het loodje heeft gelegd, vertelt DPG Media niet. Maar wat het concern wél vertelt, kan best boekdelen spreken. De uitgeverij is aan het ‘heroriënteren’ in welke vorm de dienst wordt voortgezet. Dat is bij grote bedrijven vaak codetaal voor: we draaien het de nek om.
Als DPG Media inderdaad besluit te stoppen met Topics, is dat ergens een logische keuze. De uitgeverij zet al een tijd in op een ‘inlogmuur’, waarbij lezers gepusht worden een gratis profiel aan te maken. Zo kan DPG Media informatie verzamelen over gebruikers en gerichter advertenties verkopen. Die leveren immers meer geld op.
Hoe meer krantensites lezers bezoeken, hoe meer data het bedrijf kan verzamelen en hoe specifieker de te verkopen advertenties kunnen zijn. Topics past daar minder goed bij, omdat het verhalen uit meerdere bronnen op één plek verzamelt. Toch hoop ik dat DPG Media het kind niet met het badwater weggooit (het zou niet de eerste keer wezen). Want vooral die mogelijkheid om specifieke onderwerpen te volgen, zou een blijvertje moeten zijn.
Praat mee