word studentlid

— donderdag 8 oktober 2015, 09:13 | 0 reacties, praat mee

Google wil uitgevers laten meeliften voor snelle mobiele sites

Google wil uitgevers laten meeliften voor snelle mobiele sites
Google / AMP Project

Google wil in het kader van hun eerder dit jaar gelanceerde Digital News Initiative (DNI) uitgevers verleiden hun mobiele sites te bouwen met geoptimaliseerde code, zogeheten Accelerated Mobile Pages (AMP). Traag ladende mobiele sites betekent dat lezers afhaken en daarmee verdwijnt ook een potentiële inkomstenbron uit reclame, aldus Google. Laatste wijziging: 8 oktober 2015, 10:46

In maart lanceerde Facebook met dezelfde argumenten een plan om uitgevers zover te krijgen dat ze inhoud direct op Facebook te publiceren, in plaats van eigen sites.

AMP is een open systeem dat baseert op bestaande webtechnologie, dat echter resulteert in lichte, snel ladende mobiele sites. Een deel van de techniek wordt dan niet meer door uitgevers zelf geleverd, maar steunt op de infrastructuur van Google. Het betekent volgens de zoekgigant dat verhalen wereldwijd met dezelfde snelheid zullen laden, ongeacht zware inhoud zoals video of foto-carrousels.

Volgens Google hoeven uitgevers wat betreft gedeelde techniek het wiel dus niet opnieuw uit te vinden. Ruim dertig uitgeverijen doen met AMP mee, waaronder The Guardian en de New York Times.

Pure webbedrijven als LinkedIn, Twitter en WordPress gaan hun mobiele sites optimaliseren met AMP-techniek. Voor uitgeverijen blijven betaalmuren en abonnementen mogelijk, stelt Google. Relaties met bestaande advertentiepartners blijven door AMP onaangetast. Wel worden via AMP andere reclame-opties mogelijk. Volgens Google zal de ideale vorm in samenspraak met de partners worden vastgesteld. Meer bij AMP Project

Bekijk meer van

Google

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.