Google-fonds voor digitale innovatie
Het Digital News Initiative (DNI) is het nieuwe samenwerkingsverband van Google met acht Europese uitgevers. De internetgigant trekt de komende drie jaar 150 miljoen euro uit voor innovatie in de digitale journalistiek. Via het Digital News Initiative (DNI) gaat een werkgroep nieuwe manieren bedenken om ‘duurzaam geld te blijven verdienen met nieuws’.
Nieuwsmedia die hun medewerking hebben toegezegd zijn de Nederlandse NRC Media, de Franse zakenkrant Les Echos, de Britse dagbladen The Guardian en Financial Times, Frankfurter Allgemeine Zeitung en Die Zeit uit Duitsland, het Spaanse El País en het Italiaanse La Stampa. De 150 miljoen wordt niet direct besteed door deze kranten. Zij mogen wel adviseren over een specifieke bestemming. Ook andere geïnteresseerde mediabedrijven zich kunnen aansluiten.
Google zette twee jaar geleden een vergelijkbaar fonds op in Frankrijk. Daar was de intergigant in aanvaring gekomen met mediabedrijven die betaling wilden voor het gebruik van hun content in zoekresultaten op het nieuwsplatform Google News.
De Europese Unie is eerder deze maand gestart met een mededingingsonderzoek naar Google, het zou zijn dominante marktpositie misbruiken. Meer bij The Guardian
Praat mee