— dinsdag 20 maart 2018, 17:35 | 0 reacties, praat mee

Google lanceert nieuw journalistiek stimuleringsfonds ter waarde van 300 miljoen dollar

AFP

Google heeft in New York een nieuw initiatief onthuld voor de stimulering van kwaliteitsjournalistiek ter waarde van 300 miljoen dollar, te verdelen over drie jaar. Dit 'Google News Initiative' (GNI) loopt parallel aan het Digital News Initiative (DNI) dat specifiek digitale innovatie stimuleert. Laatste wijziging: 21 maart 2018, 14:44

Het aangekondigde Google News Initiative valt uiteen in drie doelen: kwaliteitsjournalistiek verheffen en versterken, inkomstenmodellen ontwikkelen die duurzaam kunnen groeien en nieuwsorganisaties met technologische innovaties ondersteunen.

Het eerste doel moet onder meer worden bereikt door desinformatie en nepnieuws harder te bestrijden, zowel binnen het Google News-platform en op bijvoorbeeld YouTube. Verder moet het project mediawijsheid vergroten door samenwerkingsverbanden aan te gaan met kwalitatieve journalistieke organisaties.

Doel twee en drie moet worden bereikt door het vereenvoudigen van betalen voor journalistiek. Op de pagina waarop Google het project onthult, staat een demonstratie hoe iemand met weinig moeite een maand- of jaarabonnement op een uitgave kan afsluiten. De drempel van ‘Subscribe with Google’ moet zo laag mogelijk zijn.

De zoekgigant zegt dat het in 2017 zo’n 12,6 miljard dollar aan contentpartners heeft betaald, met maandelijks ‘gratis’ verkeer naar uitgeversites ter waarde van 10 miljard kliks per maand.

Verder zijn er projecten gelanceerd zoals Accelerated Mobile Pages (AMP) voor snelle weergave van stukken op mobiele apparaten en wil Google journalisten en organisaties versleuteld online laten gaan via Outline.

De honderden miljoenen die Google de komende drie jaar reserveert zullen via een systeem van inschrijfrondes en toekenningen worden verdeeld. Het lijkt daarmee op DNI, waar momenteel tot 9 april een nieuwe inschrijvingsronde loopt. Meer bij Google Announcing Google News Initiative

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Loes Smit

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.