Google gaat politieke advertenties streng reguleren

Volgend jaar mei wordt er gestemd voor het Europees Parlement. Google heeft aangekondigd dat het advertenties rond die komende verkiezingen streng gaat reguleren. Zo zal elke advertentie rond een partij, een kandidaat of zittend parlementslid laten zien wie ervoor betaald heeft. De nieuwe regels gelden voor het wereldwijde advertentieplatform van Google.
Google introduceert ook een nieuwe ballotage van adverteerders. Daarnaast komt er een specifiek op de Europese Unie gericht rapport over rond de verkiezingen geplaatste advertenties. Verder komt er een openbare database waarin iedereen gegevens van adverteerders kan opzoeken.
Daarin staat wie de koper van advertentieruimte is, op wie de advertentie gericht is en hoeveel de campagne heeft gekost. “Ons doel is om deze informatie zo toegankelijk en nuttig mogelijk te maken voor burgers, professionals en onderzoekers”, schrijft Google over de plannen.
De zoekgigant zegt verder activiteiten te ondernemen om campagnevoerders, waarnemers, journalisten en mensenrechtenorganisaties in de hele Europese Unie te beschermen. Bijzonder kwetsbare groepen kunnen een training krijgen hoe ze hun online identiteit kunnen beschermen. Ook zal het bedrijf organisaties en journalisten herinneren aan Project Shield, dat onder meer bescherming biedt tegen massale aanvallen op de website of persoonlijke intimidatie.
Praat mee