foj 2019

— dinsdag 2 februari 2016, 11:49 | 0 reacties, praat mee

Genade­loze feedback

© Truus van Gog

Hoe wij denken dat wij op anderen overkomen heeft niet altijd overeenkomsten met de werkelijkheid. Ik zal in elk geval een ervaring uit mijn opleiding psychologie nooit meer vergeten.

We deden een aantal oefeningen in het zogeheten Social Skills Lab aan de Universiteit van Amsterdam. Een van de vele oefeningen was een presentatie geven aan een groep studenten. Na afloop werd gevraagd wat wij er zelf van vonden hoe we het hadden gedaan. Ik was wel tevreden met mezelf en vond bijvoorbeeld dat ik goed contact had met het publiek. Tot ik de video-opname van mijn presentatie terugzag: daar stond een jonge vrouw die het merendeel van haar verhaal gewoon verveeld uit het raam stond te kijken. Mijn hele lichaamshouding maakte vooral één ding duidelijk: ik wil hier helemaal niet staan.

Het is een van de meest confronterende ervaringen om jezelf terug te zien of te beluisteren. Maar je leert er wel veel van. Hoewel ik al ruim tien jaar interviews doe, ontdek ik nog steeds bij elk interview dat ik terug luister, gemiste kansen.
Goed kunnen luisteren is bijvoorbeeld iets anders dan even je mond houden of wachten tot je de volgende vraag kunt stellen. Hoe vaak heb ik iemand niet uit laten praten of was ik alvast met mijn eigen verhaal bezig in plaats van de gesprekspartner de ruimte te geven om zijn of haar verhaal te vertellen.

In masterclasses van gerenommeerde interviewers gaat het helaas ook maar al te vaak over de interviewer zelf. Zo had ik als hoofdredacteur van Management Team een cursus interviewen geregeld voor de redactie. De bekende journalist beloofde het werk van de redacteuren na afloop te bekijken en van feedback te voorzien. Nooit meer wat van vernomen. Wel serveerde hij tijdens de cursus de ene na de andere vermakelijke anekdote over zijn eigen manier van werken. Daar leer je uiteraard ook wat van, maar het meeste leer je toch door het zelf te doen en daar feedback op te ontvangen.

Het zou dan ook een vast onderdeel van journalistieke opleidingen moeten zijn: zoveel mogelijk zelf interviews afnemen en ze dan gezamenlijk terug luisteren of bekijken. Bijzonder ongemakkelijk, maar wie zegt dat leren altijd leuk moet zijn? Veel waardevolle ervaringen zijn juist de meest pijnlijke.

Er wordt soms te veel aandacht besteed aan de journalistiek als vak, maar weinig aan het feit dat een journalist een mens is met alle valkuilen en blinde vlekken die daarbij horen. Wie zichzelf niet kent mist in elk geval een mooi verhaal.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.