foj 2019

— woensdag 1 augustus 2018, 14:38 | 1 reactie, praat mee

Gemeente Amsterdam wil weekblad ‘City’ weren

De gemeente Amsterdam onderzoekt welke stappen mogelijk zijn tegen het onlangs gelanceerde weekblad 'City', dat huis-aan-huis wordt verspreid. City, dat voor meer dan tien procent uit informatie en nieuws over het verspreidingsgebied bestaat, valt ook bij huishoudens op de mat die hebben aangegeven geen ongeadresseerd reclamemateriaal te willen ontvangen.

Volgens Amsterdam kan City in deze vorm, met 88 procent reclame, eigenlijk niet als huis-aan-huisblad worden gezien. Huis-aan-huisbladen mogen wel worden bezorgd bij huishoudens met een sticker tegen ongeadresseerd reclamedrukwerk. Alleen een ‘nee/nee’-sticker houdt zowel reclamefolders als huis-aan-huisbladen tegen. Een woordvoerder laat weten dat er ongeveer 120 klachten zijn binnengekomen over het ongevraagd toezenden van City.

De gemeente overweegt een handhavingsprocedure maar erkent dat de uitkomst daarvan onzeker is, omdat City aan de norm van tien procent nieuws en informatie voldoet. De gemeente kijkt ook naar een mogelijke herdefiniëring van het begip huis-aan-huisblad.

Als alternatief kijkt de gemeente of het alle Amsterdamse brievenbussen opt-in kan maken: zelfs als er geen afwijssticker voor reclamedrukwerk op de deur zit, zou dat als een ‘nee’ moeten gelden tot iemand actief aangeeft zulk materiaal te willen ontvangen.

City lanceerde in juni in een oplage van 318.000 exemplaren. De redactionele verantwoordelijkheid is in handen van Trusted Media.

Jan-Kees Emmer van Trusted Media reageert op de plannen van Amsterdam. Hij zegt officieel niets van de gemeente te hebben gehoord over klachten en vermeende overlast die City zou opleveren.

“Zorgelijk vinden we het dat de gemeente zich een oordeel lijkt aan te matigen over de inhoud van City. City wordt gemaakt door een onafhankelijke redactie bestaande uit doorgewinterde journalisten waarvan een enkeling notabene lid is van de NVJ. Het zou de hele journalistieke wereld zorgen moeten baren als een overheid, in dit geval de gemeente Amsterdam, een redactionele organisatie de maat neemt en gaat bepalen wat wel en geen nieuws is”, aldus Emmer.

Emmer stelt dat het aantal ingediende klachten versus de ruim 300 duizend exemplaren die verstuurd worden “zeer beperkt” is. Honderden mensen sturen de oplossing van de wekelijkse puzzel in. “Kennelijk bevalt City hen wel. Kortom, er is een grote zwijgende meerderheid die blij is met City”, meent Emmer. Trusted Media zegt meerdere keren een opening voor dialoog te hebben gegeven. Emmer: “Maar daar hebben we vooralsnog geen antwoord op gekregen.”

Bekijk meer van

Trusted Media hah Amsterdam
platform makers

Praat mee

1 reactie

Sander van Kasteren, 7 augustus 2018, 11:36

Je kon hierop wachten. In mijn ogen draait de gemeente Amsterdam met een verbod de lokale HAH-krant de nek om. Menig HAH-krant zou maar wat graag zo’n ‘prachtig’ percentage advertenties willen hebben. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt..

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.