— donderdag 9 april 2020, 11:08 | 4 reacties, praat mee

Geld Slob voor lokale media ‘sigaar uit eigen doos’

© Bart Maat / ANP

De 11 miljoen euro die minister Arie Slob deze week vrijmaakte voor steun aan lokale media is grotendeels een sigaar uit eigen doos. Het betreft geld dat voor dit en volgend jaar beschikbaar is gesteld voor steun aan regionale en lokale media-experimenten en onderzoeksjournalistiek. Dat blijkt uit de brief van de minister aan de Tweede Kamer.

Slob stelt het geld beschikbaar aan lokale omroepen en huis-aan-huisbladen. Beide staan op een aantal plekken in Nederland op omvallen omdat door de coronacrisis van de ene op de andere dag advertentie-inkomsten zo goed als zijn weggevallen.

De informatievoorziening door lokale media moet op peil blijven, vindt de minister. ‘Zeker in deze tijd is het belangrijk dat mensen weten wat er in hun nabije omgeving speelt’, stelt Slob.

Slob schrijft aan de Kamer over de financiering: ‘Dit geld heb ik vrijgemaakt door reeds voor 2020 gereserveerde middelen in te zetten voor het Steunfonds. Dit betreft ten eerste de 4,5 miljoen euro die voor dit jaar gereserveerd was voor versterking van lokale journalistiek via samenwerking tussen publieke omroepen. Voorts betreft het de 3 miljoen voor (...) het laatste pilotjaar van de versterking van lokale publieke omroepen (de zogenoemde “Snellergelden”). Ten slotte betreft het de 3,5 miljoen euro die gereserveerd was voor de versterking van onderzoeksjournalistiek door het SvdJ, als onderdeel van de structurele middelen voor onderzoeksjournalistiek die op basis van het Regeerakkoord beschikbaar zijn’.

Al die reguliere gelden worden verdeeld door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SvdJ) en het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten (Fbjp). De uitvoering van de crisisregeling ligt bij het stimuleringsfonds.

René van Zanten, directeur van het fonds, beaamt dat de crisisregeling wordt betaald met geld dat eigenlijk op een andere manier naar de lokale en regionale media had moeten gaan. ‘Ik vind dat zeer verdedigbaar. Het is crisis. De media-organisaties moeten nu overeind worden gehouden. Als we dit geld, dat op de plank ligt, niet nu inzetten dan is er straks geen sector meer om te ondersteunen’.

Elke andere regeling had waarschijnlijk langer op zich laten wachten, schat Van Zanten in. ‘Nu kunnen bedrijven tussen 11 en 19 april aanvragen en willen we twee weken later het geld uitkeren.’

Hoe precies, daar wordt nu koortsachtig aan gewerkt. Van Zanten hoopt de regeling zaterdag te kunnen publiceren zodat media-organisaties tijdens de Paasdagen en volgende week aan hun aanvraag kunnen werken.

Dat er nu geld ‘van de plank’ wordt gehaald betekent niet dat lopende projecten en toegezegd geld wordt ingetrokken. Van Zanten: ‘Alles loopt gewoon door zoals afgesproken, alleen geld dat nog aangevraagd had kunnen worden, is nu weg. Na de crisis, hopelijk over een paar maanden, gaan we natuurlijk in overleg met het ministerie om te kijken of de bestaande regelingen uitgevoerd kunnen worden zoals eerder gepland. Daar zijn echter nu geen afspraken over gemaakt.’

Praat mee

4 reacties

J.C. Roodenburg, 9 april 2020, 13:13

Sigaar uit eigen doos moet je toch beter onderbouwen Dolf. Het journalistieke component is voor mij erg belangrijk. In ieder geval deels. Aan uitsluitend ‘advertentiefuiken’ heeft niemand in de journalistiek behoefte.

Dolf Rogmans, 9 april 2020, 15:38

uit eigen doos: de 11 miljoen was al gereserveerd voor lokale journalistiek. Alleen voor een ander doel.

Dolf Rogmans, 9 april 2020, 15:38

uit eigen doos: de 11 miljoen was al gereserveerd voor lokale journalistiek. Alleen voor een ander doel.

Gerard Schuiteman, 14 april 2020, 16:51

Dit is zeker geen sigaar uit eigen doos. Dit zijn sigaren uit vele andere, vooral niet lokale dozen -als je overigens van sigaren en dozen zou moeten willen spreken, omdat het daardoor meteen zo’n ontevreden klank krijgt. Het geld immers voor onderzoeksjournalistiek (3,5 mio) zou voor alle mediapartijen in Nederland zijn. Voor publiek en privaat, voor landelijk, regionaal en lokaal. En het geld (4,5 mio) ter versterking van de lokale journalistiek via samenwerking tussen de regionale en lokale omroepen zou beschikbaar komen voor de regionale en lokale omroepen (en NOS). Overigens ben ik het helemaal eens met Rene van Zanten dat dit zeer verdedigbaar is.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.