e learning nvj

— vrijdag 24 december 2021, 09:00 | 0 reacties, praat mee

Frits van Exter over klachtenbehandeling: ‘Het had de redactie gesierd’

© Paul Ryding

Frits van Exter, voorzitter van de Raad voor de Journalistiek, denkt met je mee over dilemma’s. Deze keer: Wat te doen als een klacht niet gegrond is, maar de klager wel een punt heef? Laatste wijziging: 27 december 2021, 08:51

Bart Droog was stadsdichter in Groningen en nam in 2002 het initiatief voor de zogenaamde ‘eenzame uitvaarten’. Dichters schrijven een gedicht voor een overledene en dragen dat voor bij de begrafenis waar anders niemand zou zijn gekomen. Het is bijna twintig jaar later een begrip in meerdere steden, waar mensen in eenzaamheid kunnen sterven. De dichter is er trots op.

In Amsterdam is de auteur Joris van Casteren de drijvende kracht achter stichting De Eenzame Uitvaart (beschermvrouwe: burgemeester Femke Halsema). Hij doet verslag van de uitvaarten en portretteert overledenen: ‘Afgezien van een onvermoeibare schuldeiser is iedereen hem vergeten’ (De Reus uit Buiksloot).

Onlangs verscheen zijn boek ‘Eenzaamheid’. In een interview met Brainwash radio (Human) spreekt hij ook over het ontstaan van de eenzame uitvaarten. Daarbij noemt hij een Amsterdamse dichter als geestelijk vader. De Groninger is verbolgen. Droog verwijt het de interviewer en de redactie. Zij hadden hun huiswerk moeten doen en Van Casteren moeten corrigeren. Hij wil dat de omroep de geschiedenis rechtdoet met een rectificatie op de website. Het gaat hem daarbij niet alleen om de eer, hij vreest ook minder opdrachten te krijgen als zijn geesteskind aan een ander wordt toegeschreven.

Als de redactie hem niet tegemoet komt, dient hij een klacht in bij de Raad. Omroep Human verweert zich schriftelijk: de redactie is niet verantwoordelijk voor wat een geïnterviewde zegt, het ging ook niet om dé landelijke initiatiefnemer maar om de Amsterdamse, er is geen sprake van een ernstige beschuldiging, de schade is niet voorstelbaar, enzovoorts.

De Raad ziet ook geen grond voor de klacht. Maar tijdens de zitting rijst wel de vraag of partijen elkaar niet hadden kunnen vinden. Het terechte, formele verweer van Human staat nogal in contrast met de emoties van de dichter uit Groningen. Was het niet beter geweest om hem met één of twee zinnen op de webpagina tegemoet te komen?

Nu rest de Raad de kanttekening dat het ‘Brainwash zou hebben gesierd als zij (...) met meer empathie op de klacht had gereageerd’. Je leest deze woorden vaker in conclusies. Het zijn vruchten van het beraad in de Raadkamer: Nee, het is niet onzorgvuldig, maar het was misschien wel beter geweest als bijvoorbeeld de geplaatste correctie wat royaler was, of als het bericht was bijgewerkt met de aanvullende informatie, het wederhoor sneller en beter was geboden, de mail eerder was beantwoord, de klager ruimer aan bod was gekomen… Het zou de redacties allemaal gesierd hebben.

Frits van Exter is voorzitter van de Raad voor de Journalistiek, maar heeft geen stem bij de beoordeling van klachten. Hij verwoordt slechts zijn eigen mening.

 

TIPS

Voor redacties:
-Schiet bij een klacht niet meteen in de formele verweerhouding. Pak de telefoon – in een gesprek kom je veel eerder tot een voor beide partijen aanvaardbaar vergelijk.

Voor klagers:
-Wees redelijk. Vraag om een oplossing, niet om een publieke boetedoening.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.