mgm nvj maart

— vrijdag 16 september 2022, 12:00 | 0 reacties, praat mee

#freelanceleven, het verhaal bij de podcast: Op avontuur in het buitenland

#freelanceleven, het verhaal bij de podcast: Op avontuur in het buitenland
© Ramses Kuit

Erwin van ’t Hof doet promotieonderzoek naar freelance journalisten. Sanne Poot ís freelance journalist. In de podcast #freelanceleven bespreken ze de wereld van de freelancer. Dit keer praten ze met Laura Postma die promotieonderzoek doet naar de rol van de buitenlandcorrespondent. Laatste wijziging: 17 september 2022, 08:17

Als het aan Laura Postma ligt moet een verhaal over freelance correspondenten in het buitenland wel ‘positief’ blijven. Als ervaringsdeskundige - ze was correspondent in Tsjechië en Slowakije - prijst ze de avontuurlijke kant van de functie. Ze sluit zeker niet uit dat ze in de toekomst weer gaat freelancen in het buitenland.

Onlangs publiceerde Postma samen met Hans Klis ‘Het ABC van de buitenlandjournalistiek en het correspondentschap’. Voor dat boek, en voor het platform De Buitenlandredactie, sprak ze met verschillende buitenlandcorrespondenten. De meesten zijn freelancer, krijgen niet al hun uren betaald en worden nogal eens gevraagd om voor niks advies te geven.

Verder vinden ze bijna allemaal dat hun gebied te weinig ruimte krijgt in media hier. Daarbij blijken de verwachtingen van redacties in Nederland niet altijd te kloppen met de situatie in het land waarvandaan zij verslag doen én merken ze dat bepaalde stereotypen steeds terug blijven komen. ‘In mijn geval was dat het communisme wat volgens de verwachting nog steeds een rol speelt in Oost-Europa, want ja, dat zit in de geschiedenis. Maar er speelden daar ook echt andere onderwerpen’, zegt Postma.

Rol van de correspondent
Zelf zie ik ‘de correspondent’ als iemand die verhalen doorspeelt uit de gebieden waar deze actief is, en daarbij een vertaalslag maakt voor de lezers en kijkers uit het thuisland. Postma mist een duidelijke definitie van de buitenlandcorrespondent. ‘Het kan best dat mediaorganisaties die rol anders inkleuren, maar ik mis duidelijkheid en transparantie over wat redacties precies verstaan onder “correspondent”.’

Toch moedigt Postma, die afgelopen jaar ook op de School voor Journalistiek in Tilburg werkte als docent, haar studenten die naar het buitenland willen, aan om te gaan. Juist als ze aan het begin van hun carrière staan. Al doet volgens haar een goede voorbereiding (zoals een spaarpotje) ertoe.

Postma sprak al vloeiend Slowaaks voordat ze in 2013 richting Tsjechië vertrok. ‘Mijn moeder komt daarvandaan, daardoor leerde ik snel de taal. Dat helpt enorm, al heb ik er in het begin altijd werk naast gedaan, zoals taallessen geven.’

De belangrijkste les in haar freelance bestaan kreeg ze mee van schrijver Laurent Binet. ‘Hij vertelde me nooit voor een lager tarief te werken dan m’n laatste klus. Op die manier kan je klimmen. Verder moet je blijven pitchen. Daar moet je geduldig in zijn, maar vooral ook vasthoudend.’

Parachute verslaggevers
En naast die vasthoudendheid is het belangrijk om realistisch te blijven over het gebied van waaruit je verslag doet. Toen Postma naar Tsjechië vertrok had ze het idee om nog meer omringende landen erbij te kunnen pakken. ‘Maar dat viel flink tegen. Echt een expert over een groot gebied zijn, werkt in de praktijk toch anders. Een netwerk opbouwen kost tijd.’

Interessant noemt ze de manier van berichtgeving rond de oorlog in Oekraïne door de NOS. Die laat duidelijk zien hoe lastig het is als je één iemand een groot gebied laat dekken. Want wat als die landen elkaar niet meer aanstaan? ‘De Ruslandcorrespondent moest weg en kon ook moeilijk naar Oekraïne.’ De NOS stuurt nu wisselende verslaggevers naar Oekraïne. Allemaal met hun eigen specialisme om op die manier toch verhalen te brengen. Postma verwacht de komende tijd meer van dit soort ‘parachutejourna­listiek’ te zien.

Rotterdam
Zelf keek ik lang op tegen buitenlandcorrespondenten. Tijdens m’n studie droomde ik nog van een correspondentschap in Latijns-Amerika. Maar ik ben inmiddels de andere kant op gegaan, die van de (hyper-)lokale en regionale journalistiek. Met als doel om niet alleen verhalen uit het centrum van de stad (in mijn geval Rotterdam) te halen, maar juist ook uit de wijken en gebieden die daarbuiten liggen. Daarbij realiseer ik me des te meer dat de meeste verhalen die we meekrijgen maar een klein deel van de wereld beslaan. Er is zoveel informatie die we missen omdat de mensen achter die verhalen niet in beeld zijn. Ik gun redacties (en mezelf) een echt open blik. Laten we leren van elkaars verhalen.

Dit artikel is een reflectie op aflevering 15 van de podcast #freelanceleven. Beluister die via je podcast-app en deel ervaringen met hashtag #freelanceleven. De podcast wordt mogelijk gemaakt door het Lira Steunfonds Reprorecht.

Beluister hier de podcast:

 

 

Geleerd van Laura Postma

• Ga naar het buitenland, juist wanneer je nog aan het begin van je carrière staat.
• Neem nooit genoegen met een lager tarief dan je laatste klus.
• Wees geduldig, maar blijf pitchen.
• Zorg voor een vangnet als je de stap zet om naar het buitenland te vertrekken.
• Maak het gebied waarvandaan je verslag doet niet te groot.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.