Fotojournalisten dreigen het werk neer te leggen

Fotojournalisten willen 25 januari actievoeren als de prijzen voor nieuwsfoto’s niet stijgen. Dat kondigt de beroepsorganisatie van fotojournalisten, NVJ/NVF, aan in een mail aan de leden en zes mediabedrijven. Tot 11 januari krijgen de zes media-organisaties de kans in gesprek te gaan over een aantal eisen van de NVF.
De eisen zijn gericht aan De Persgroep (onder meer Volkskrant, Trouw), persbureau ANP/HH, TMG (de Telegraaf), NDC (Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant), SPN (Plus Magazine) en MHL (De Limburger).
Het zal voor het eerst zijn dat fotojournalisten collectief het werk dreigen neer te leggen, zegt NVF-secretaris Rosa García López. ‘Journalisten schrijven en fotograferen misstanden, maar zijn terughoudend om voor hun eigen sores op te komen.’
De NVF-leden krijgen als het zover komt een vergoeding van 95 euro per dag uit de stakingskas.
In een brief aan de uitgevers maakt de NVJ donderdag melding van online tarieven van 15 euro bij De Persgroep en 20 euro bij TMG. ‘Media kennen geen waarde meer toe aan fotojournalistiek en betalen dumpprijzen. Als media al geen waarde hechten aan fotojournalistiek, wie dan wel?’, aldus de NVJ.
Daarom zijn er drie eisen: De tarieven te indexeren met 14% (inflatiecorrectie vanaf 2010), online tarieven gelijk te stellen aan print tarieven en zeggenschap over auteursrechten. Indien de mediaorganisaties niet uiterlijk 11 januari in gesprek willen gaan over deze eisen, dan volgt een actietraject.
De acties gaan alleen door als er minimaal 200 fotojournalisten deelnemen, aldus de NVJ/NVF aan de leden. ‘Spoor collega’s daarom aan om mee te doen met de acties. Vergeet niet dat de tarieven niet vanzelf omhoog gaan. Daar moet je voor opstaan samen met andere collega’s’.
De gelijktrekking is nodig om de fotojournalistiek “toekomstbestendig” te maken, zegt García López. ‘De media gaan binnen vijf tot tien jaar allemaal over op online. Maar als de online tarieven zo laag blijven, dan is het over. Dan kan niemand meer leven van fotojournalistiek.’
Praat mee
1 reactie
Stam F E, 13 januari 2019, 22:45
Welke aangeschreven mediabedrijven hebben voor 12 januari 2019 op de brief schriftelijk inhoudelijk gereageerd en hebben een voorstel gedaan om tot een bedoeld overleg voor 18 januari 2019.