FD over drie jaar los van print en adverteerder

Het Financieele Dagblad is over drie jaar niet langer afhankelijk van inkomsten uit advertenties in de doordeweekse krant. Die verwachting spreekt hoofdredacteur Jan Bonjer uit in een interview met Villamedia. In plaats daarvan zijn online lezersinkomsten de belangrijkste inkomstenbron. 'Een redactie die wordt betaald uit lezersinkomsten. Dat lijkt mij een hele gezonde situatie', aldus Bonjer.
Het FD werkt al vier jaar aan het veranderen van het verdienmodel. Inmiddels zijn er naast een kleine 50.000 krantenabonnees ook 25.000 digitale abonnees. Het doel is over drie jaar 100.000 betalende abonnees te hebben.
Bonjer: ‘De essentie van het traject dat we hebben ingezet is dat we de lezer omarmen. We volgen de lezer in zijn veranderende gedrag. Dat betekent alles eerst online, de krant door de week wordt een keuze van wat er eerder die dag online is geplaatst en los daarvan maken we een weekeinde magazine.’
Volgende week begint het FD met de digital only aanpak. Bonjer: ‘We plannen niet meer de krant, maar onze online publicatiestrategie van die dag. Alle redacteuren, vormgevers en chefs werken voor online. De krant en het magazine worden door aparte teams gemaakt.’
Print blijft belangrijk. ‘We blijven investeren in de dagkrant en in het weekeinde. Met name de weekeinde-editie met digitaal door de week wordt door veel lezers gezien als de een van de grootste media-innovaties van de laatste jaren.’
Praat mee