— donderdag 7 maart 2019, 10:15 | 1 reactie, praat mee

Facebook-topman Zuckerberg ziet het licht: privacy voortaan voorop

Een van de datacenters van Facebook. Het bedrijf wil de aandacht voor privacy vergroten.

Facebook belooft meer aandacht te gaan besteden aan privacy en de wens voor meer persoonlijke sociale interactie, boven alles in de openbaarheid te moeten delen. Topman Mark Zuckerberg heeft in een blogpost de plannen toegelicht - overigens zonder een duidelijke tijdlijn.

Mensen geven de voorkeur aan direct gesprekken, privéberichten en discussie in kleinere groepen, schrijft Zuckerberg: “Dat zijn de snelst groeiende gebieden van online communicatie. Mensen zijn huiverig voor het permanent verslag van wat ze hebben gedeeld.” Facebook gaat zich nu meer richten op de digitale woonkamer versus het dorpsplein, belooft Zuckerberg.

Gezien het verleden van Facebook, waarin het beloofde te zullen leren van ontelbare privacyblunders maar er feitelijk niets veranderde, neem ik Het Nieuwe Licht dat Zuckerberg claimt te hebben gezien met een korreltje zout.

Zuckerberg zegt - al dan niet geveinsd - te beseffen dat Facebook momenteel niet de beste reputatie heeft om een platform te bouwen waar privacy bovenaan staat. “We waren historisch meer geïnteresseerd in het openbaar delen. Maar we hebben meermaals laten zien dat we kunnen evolueren om diensten te bouwen die mensen echt willen, zoals privéchats en verhalen.”

Plannen zijn onder meer om foto’s, posts en ander gedeeld materiaal te kunnen laten verlopen. Facebook gaat “het komende jaar en daarna” aan de veranderingen werken. Zuckerberg zegt dat elke stap gepaard gaat met consultaties met wereldwijde (tech-)experts, overheden en het bedrijfsleven en wetgevers en -handhavers. “We moeten de juiste keuzes maken”, aldus Zuckerberg.

De belofte van een Nieuw Facebook overtuigt niet iedereen. Data-expert Dimitri Tokmetzis postte op Twitter een draadje met een reality check op bepaalde toezeggingen.

Meer bij Facebook: A Privacy-Focused Vision for Social Networking

Praat mee

1 reactie

Wim Theunisse, 8 maart 2019, 00:43

Facebook-topman Zuckerberg ziet het licht: privacy voortaan voorop.

Moet zijn:

Facebook-topman Zuckerberg ziet eindelijk het licht( zucht): privacy voortaan voorop.

Ik geloof er niets van, you don’t shoot the rat by shooting at the Rainbow.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.