Facebook wil voet aan land in China en opent lokaal kantoor

Facebook heeft sinds vorige week een officiële dochtermaatschappij in de Chinese stad Hangzhou, meldt de New York Times op basis van overheidsdocumenten. Een lokale vestiging zou het eenvoudiger moeten maken om in de Chinese markt te opereren: op dit moment is toegang tot Facebook in China geblokkeerd.
De dochtervestiging kreeg een geldinjectie van 30 miljoen dollar en Facebook heeft aangekondigd met de Chinese overheid en lokale ontwikkelaars te willen samenwerken om het platform (en andere geblokkeerde producten als Instagram en WhatsApp) te kunnen aanbieden.
De New York Times constateert dat het eerste obstakel zich al aandient: de registratie is afgelopen dinsdag weer van overheidssites verdwenen.
Het citeert daarnaast topman Zuckerberg, die in een interview met techsite Recode vorige week stelde dat het vermoedelijk nog geruime tijd duurt voor Facebook in China beschikbaar komt - en enkel als dat ‘ethisch verantwoord’ kan gebeuren.
Het reclamenetwerk van Facebook is bij Chinese bedrijven en de Chinese overheid wel populair: het land is in Azië de voornaamste afnemer van reclameruimte op het platform. Meer bij New York Times
Praat mee