website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Facebook gaf techbedrijven toegang tot privé-berichten gebruikers

Nick Kivits — Geplaatst op woensdag 19 december 2018, 09:06

Beeld: MaxPixel

Beeld: MaxPixel

Nieuws UPDATE Het online platform Facebook heeft opnieuw te maken met een privacyschandaal. The New York Times meldt op basis van eigen onderzoek dat het platform techbedrijven jarenlang toegang gaf tot persoonlijke data van gebruikers. Facebook maakte voor de bedrijven een uitzondering op zijn normale privacy-regels. Sommige bedrijven kregen daarbij zelfs inzage in privé-berichten van gebruikers.

Dat blijkt uit honderden pagina’s met interne correspondentie die The New York Times in handen kreeg, plus meer dan vijftig aanvullende interviews met voormalige werknemers van de internetreus. De gegevens laten volgens de krant zien dat Facebook data van gebruikers op grote schaal verhandelt met een aantal van de belangrijkste techbedrijven ter wereld.

Zo gaf het sociale netwerk Microsofts Bing-zoekmachine in de vriendenlijst van gebruikers, zonder daar toestemming voor te hebben. Netflix en Spotify, diensten die video en muziek streamen, kregen inzage in de persoonlijke berichten van gebruikers.

De online winkel Amazon mocht namen en contactgegevens verzamelen van virtuele vrienden van gebruikers. Internetbedrijf Yahoo mocht posts van vrienden inkijken. Dat was ook afgelopen zomer nog zo, ondanks het feit dat Facebook meerdere keren in de openbaarheid had gezegd dat dit soort verstrekking van data jaren eerder was gestopt.

In totaal profiteerden meer dan 150 bedrijven van de uitzonderingen op de privacyregels. Onder die bedrijven bevonden zich online winkels, entertainmentwebsites en mediaorganisaties. De eerste afspraken met bedrijven maakte Facebook in 2010. Die afspraken golden nog steeds in 2017. Uit dat jaar stamt de data die The New York Times in handen kreeg.

Facebooks hoofd privacy, Steve Satterfield, reageert in een interview met de krant dat de afspraken de privacyvoorwaarden niet schenden. In zijn eigen Newsroom zegt Facebook dat partners geen inzage in persoonlijke data kregen zonder dat gebruikers daar toestemming voor hebben gegeven. Het sociale netwerk benadrukt ook dat veel van de functies die The New York Times beschrijft inmiddels niet meer bestaan en dat samenwerkingen met veel platforms een paar maanden geleden zijn teruggeschroefd. Facebook verwijst daarbij naar een aankondiging die in april werd gedaan.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.