Europese reclame- en televisiebranche maant Europes Commissie omtrent Hongaarse mediawet

Diverse Europese televisieorganisaties hebben in een brandbrief de Europese Commissie gevraagd de effecten en precedentwerking van de Hongaarse mediawet te onderzoeken. Recent aangenomen Hongaarse wetgeving verbiedt voorlichting over homoseksualiteit en beperkt uitingen van homo- en transseksualiteit in de publieke ruimte, waaronder in reclame.
Volgens de ondertekenaars, waaronder de Nederlandse tv-marketingorganisatie Screenforce, is de wetgeving in strijd met Europese regelgeving. De wet zou onder meer anti-discriminatoire bescherming schenden zoals is vastgelegd in het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie.
De organisaties vrezen de effecten en precedentwerking van de Hongaarse wetgeving, die elk afwijking van geslachtsidentiteit van ‘de norm’ als schadelijk voor minderjarigen omschrijft.
“Het omzetten van nationale wetgeving rond advertenties tot algemeen geldende regels beperkt op niet te ontkennen wijze de vrijheid van ontvangst en doorgifte, iets dat is gegarandeerd in de Europese zogeheten Audiovisual Media Services Directive.
De ondertekenaars vragen de Europese Commissie op basis van meerdere artikelen in deze richtlijn op te treden tegen de Hongaarse wet.
Hongarije lanceerde recent een campagne in Europese media, onder meer om het gebutste imago op te poetsen. De Belgische krant De Standaard weigerde de advertentie om principiële redenen. Meer bij Association of Commercial Television in Europe
Praat mee