— donderdag 14 december 2017, 12:05 | 0 reacties, praat mee

Europese persbureaus willen miljoenen van Facebook en Google

ANP

Negen Europese persbureaus, waaronder het ANP, hebben aan de Europese Unie een oproep gedaan om internetgiganten als Facebook en Google te laten betalen voor stukken die ze gebruiken of waarnaar ze verwijzen. Volgens de persbureaus verdienen de bedrijven enorme winsten zonder de benodigde investeringen te doen of risico's van hun verslaggevers te lopen. Laatste wijziging: 21 maart 2018, 13:00

“Facebook is het grootste mediabedrijf ter wereld geworden. Maar Facebook noch Google heeft een redactie. Ze hebben geen journalisten in Syrië die hun leven wagen, geen redactiekantoor in Zimbabwe die Mugabe’s vertrek onderzoekt of eindredacteuren die de informatie van verslaggevers ter plaatse controleren”, aldus de negen persubreaus in de Franse krant Le Monde.

De bedrijven noemen de toegang tot gratis informatie een mythe. “Aan het eind van de rit kost het informeren van het publiek veel geld”, stellen ze. De persbureau willen dat Europa de internetgiganten opdraagt miljoenen van hun enorme winsten naar de persbureaus te laten vloeien.

Vrees dat gewone internetgebruikers daardoor niet meer vrijelijk nieuws kunnen delen zijn ongegrond, stellen de persbureaus. “Internetgebruikers worden hierdoor niet geraakt. Enkel zij die nu een onevenredig groot deel van de reclameomzet in hun zak steken zullen daar een significant deel van moeten delen met hen die de informatie daadwerkelijk produceren”, aldus de opstellers. 

Volgens de persbureaus staat het water hen aan de lippen en is een pilaar onder de democratie serieus in gevaar.

Facebook kondigde deze week aan dat het meer lokale belasting gaat betalen, maar daar profiteren de persbureaus niet van. Ook werd woensdag de vierde financieringsronde van Google’s Digital News Initiative onthuld, een fonds ter waarde van 150 miljoen euro waaruit Google journalstieke projecten financiert.

Naast het ANP ondertekenden ook het Franse AFP, het Duitse DPA, de Britse Press Association, het Spaanse EFE, het Italiaanse ANSA, het Zweedse TT en persbureau Belga de oproep. Meer bij AFP

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.