e learning nvj

— donderdag 28 juli 2022, 10:57 | 0 reacties, praat mee

Europees Hof van Justitie wijst klacht RT France over uitzendverbod volledig af

EPA

Het Europees Hof van Justitie heeft een klacht van RT France volledig afgewezen. De Europese Commissie legde de zender afgelopen maart een pan-Europees uitzendverbod op. Laatste wijziging: 28 juli 2022, 14:40

Het Hof neemt normaal flink de tijd voor een uitspraak, maar volgde een versnelde procedure. Het is de eerste keer dat deze versnelde procedure is gevolgd.

RT France stelde in de klacht dat de Europese Commissie niet competent was om een zo’n omvangrijk verbod te eisen en met hun besluit onder meer de vrijheid van meningsuiting en het recht op informatie van de zender schendt. Verder zou het besluit discriminatoir zijn, en enkel zijn gebaseerd op het feit dat de zender een Russische achtergrond heeft.

“In deze tijd van oorlog zijn woorden van belang. We zijn getuige van enorme propaganda en desinformatie rondom deze schandalige aanval op een vrij en onafhankelijk land”, zei Commissie-voorzitter Ursula von der Leyen toen het verbod publiek werd gemaakt.

Het Hof wijst in de uitspraak [.pdf] op de vergaande bevoegdheden die de Commissie heeft in het bepalen van het buitenlandse veiligheidsbeleid. Het verweer van RT op het punt van competentie is ongefundeerd, aldus de rechters.

Volledig verworpen
Het Hof stelt verder dat een volledig door de Russische staat betaalde zender, die in progammering militaire agressie tegen Oekraïne systematisch steunt, beperkt mag worden onder anti-propagandamaatregelen. Het tijdelijke verbod dat de Commissie instelde rondom dit type inhoud valt daarmee buiten het grondrecht op vrijheid van meningsuiting.

De maatregelen, die volgens het Hof dus tijdelijk en bovendien omkeerbaar zijn, bedreigen niet het voortbestaan van RT France op de lange termijn.

Het Hof wijst verder de beschulding over discriminatie van de hand. De zender kon in de klacht geen enkel ander voorbeeld noemen waar een partij onder gelijke omstandigheden - “namelijk onder direct of indirect toezicht van leiders van de Russische Federatie” - werd voorgetrokken.

RT France heeft aangekondigd dat het tegen het besluit in beroep gaat. Volgens Kremlin-woordvoerder Dmitry Peskov “vertrapt de Europese Unie de waarden die ze de wereld willen opleggen”.

Het besluit om RT en persbureau Sputnik binnen de Europese Unie te verbieden is niet onomstreden. Er loopt een rechtszaak over het besluit.

Vakvereniging NVJ stelde dat het niet aan een staat is om nieuwszenders te blokkeren, ongeacht afkomst. “Vrijheid van meningsuiting is een belangrijk grondrecht dat we met zijn allen moeten willen koesteren”, stelde secretaris Thomas Bruning in maart.

Hij zegt over de uitspraak van het Hof dat in de rechtszaak die de NVJ voert over het verbod “de nadruk veel meer op principiële punt van vrijheid van toegang tot informatie.” Bruning erkent dat de uitspraak de kansen op succes verkleint: “Maar goed, het gaat ons niet om doorgifte rt maar om zorgvuldige afweging die ontbreekt in besluit Europa.”

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.