— donderdag 14 februari 2019, 10:38 | 0 reacties, praat mee

Europa wil kwaliteitsjournalistiek steunen met wetgeving en belastingvoordelen

DPA

Het Comité van de Ministers van de Raad van Europa roept in een verklaring op meer te doen om kwaliteitsjournalistiek te steunen in het digitale tijdperk. Ze denken daarbij onder meer aan een gunstig belastingstelsel voor de productie en distributie van journalistieke inhoud.

Dat vertaalt zich niet in praktische voorstellen, maar in de wens journalistieke productie op die manier te helpen. De verklaring prijst de rol van journalistiek in het aanjagen van publieke betrokkenheid en controle van de macht.

De verklaring loopt de bekende problemen af waarmee de journalistiek zich geconfronteerd ziet: een vergaande digitalisering van het werkveld met verschuiving van de inkomstenstromen, dalende inkomsten door minder advertentie-inkomsten en abonnees, krimpende redacties en verslechterde werkomstandigheden voor journalisten.

Slechts een handvol partijen treedt in deze nieuwe digitale realiteit op als tussenpersoon, constateert de Raad. De transformatie heeft verder het zakelijk model en de economische realiteit van journalistiek om zijn kop gezet. “Distributie wordt hoger beloond dan de productie van journalistiek”, aldus de verklaring - die samenvalt met het vaststellen van de definitieve tekst van nieuwe Europese auteurswetgeving. Daarin is onder meer een belasting op distributie van originele inhoud voorzien.

De Raad uit zorg over de inmiddels fundamentele rol van deze nieuwe tussenpersonen in de nieuwsdistributie. De verklaring noemt Facebook, Google en Twitter niet bij naam, maar dit zijn uiteraard de belangrijkste partijen. Hun rol in het bepalen welk nieuws mensen onder ogen krijgen is handig gezien het enorme aanbod, maar de promotie van sommig nieuws heeft vasthouden en interactie als doel, niet het publieke belang.

“Ze promoten zowel kwalitatieve bronnen als misleidende of ronduit valse informatie. In negatieve zin wordt de verscheidenheid aan meningen die gebruikers zien door zulke keuzes beperkt, worden mensen in hun eigen gelijk gesterkt en kan dat leiden tot politieke, sociale en/of culturele versplintering”, stelt de Raad.

Om kwaliteitsjournalistiek te steunen kunnen lidstaten een helpende hand toesteken in de vorm van belastingvoordelen. Professioneel geproduceerde kwaliteitsjournalistiek is een nuttige publieke dienst met grote maatschappelijke waarde, aldus de Raad. Lidstaten kunnen de productie daarvan financieel ondersteunen, aldus de verklaring.

Dat zou in de vorm van nationale, regionale of hyperlokale mediafondsen kunnen zijn. In Nederland is er een handvol van dergelijke lokale initiatieven gestart. De Raad vindt verder dat lidstaten moeten zorgen voor een gelijk speelveld wat betreft contentdistributie, waarbij actief moet worden voorkomen dat een partij te dominant wordt.

Inkomsten uit digitale kwaliteitsjournalistiek moeten verder eerlijk worden gedeeld, een van de beoogde doelen van de nieuwe Europese auteurswetgeving. De Raad roept alle belanghebbenden (lidstaten, uitgevers en individuele journalisten) een actieve rol te spelen bij het opstellen van beleid om deze doelen te bereiken. Meer bij Council of Europe: On the financial sustainability of quality journalism in the digital age

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.