Erwin van Luit nieuwe voorzitter MMA: ‘Bij elkaar kruipen en van elkaar leren’

‘Een hele mooie eer.’ Zo omschrijft Erwin van Luit zijn benoeming tot bestuursvoorzitter van de Magazine Media Associatie (MMA). Begin deze week werd Van Luit, CEO bij uitgever Roularta Media Nederland, benoemd. Hij volgt Luc van Os op, die na acht jaar het voorzitterschap naast zich neerlegt. Van Luit: ‘Ik had wel gehoopt dat dit ooit zou gebeuren. Maar op deze termijn had ik het niet verwacht.’
Van Luit trad twee jaar geleden aan als bestuurslid bij de MMA. Als voorzitter wil hij zich richten op twee speerpunten: het opkomen voor de belangen van de magazinebranche en het tackelen van de uitdagingen waar de tijdschriftenwereld mee te maken heeft, vertelt hij aan Villamedia. Daar vallen onder andere de teruglopende oplagen onder, als ook digitalisering. ‘Daar waren we als MMA natuurlijk al hard mee bezig. Mijn doel en missie is om dat maximaal te gaan ondersteunen.’
De nieuwe voorzitter bouwt verder op het werk van zijn voorganger. ‘Een van onze speerpunten was de laatste jaren het uitwisselen van kennis. We hebben expert-roundtables opgezet, waar we met delegaties van verschillende uitgeverijen samen komen om informatie te delen. Zo kan bijvoorbeeld de salesafdeling van de ene uitgeverij leren van die van een andere. We doen hetzelfde met ons MMA Business Club, waar onder andere ceo’s van elkaar leren.’
Het op deze manier uitwisselen van kennis is volgens Van Luit goed voor de hele sector. ‘Ik geloof er sowieso niet in dat we allemaal concurrenten van elkaar zijn. We moeten in deze branche elkaar helpen. Dat zie ik als belangrijk doe: zorgen dat spelers in de markt bij elkaar kruipen en van elkaar gaan leren. Daar worden we allemaal sterker van.’
Praat mee