Jodal

— zondag 3 april 2022, 10:00 | 0 reacties, praat mee

Erwin Schievink gaat weer tegels lichten

© VPRO | Human

Het nieuws dat de talkhow M stopt, was noch een verrassing, noch een gegeven voor eindredacteur Erwin Schievink. In Hilversum weet je nooit wat een volgend seizoen brengt; dat weet de doorgewinterde omroepman inmiddels maar al te goed. Het kon met gemak twee kanten opgaan. Al had M, als je het hem vraagt, nog best een tijdje door gekund. ‘Er zat een steengoede redactie op en we maakten goede uitzendingen. Maar Margriet (van der Linden, red.) heeft zelf aangegeven dat ze stopt. Voor haar is het blijkbaar genoeg geweest.’ Laatste wijziging: 4 april 2022, 08:51

Voor Schievinks loopbaan had het ook niet meer uitgemaakt. Enige tijd voordat het doek viel voor M, besloot hij al een ander pad op te gaan. Vanaf maandag 4 april is Schievink de nieuwe eindredacteur van onderzoeksplatform Argos (VPRO/HUMAN), waar hij Harry Lensink opvolgt, die eerder naar Follow The Money vertrok. ‘Argos heeft me altijd getrokken omdat het echte onderzoeksjournalistiek betreft. Ik kijk ernaar uit om weer tegels te lichten. Ik heb altijd geleerd: journalistiek is vertellen wat de ander niet wil dat je vertelt. De rest is public relations.’

Schievink werkte in het verleden onder meer voor consumentenprogramma’s Radar en Kassa. Ook daar ging zijn interesse altijd al uit naar ‘de serieuzere onderwerpen’. ‘In mijn laatste jaar bij Kassa hebben we veel aandacht besteed aan spoofing: het fenomeen van oplichters die zich voordoen als een bank, en mensen heel geraffineerd tienduizenden euro’s afhandig maken. We hebben gezegd: we gaan net zo lang uitzendingen maken tot de banken door hun knieën gaan en mensen hun geld terugkrijgen. En dat is gelukt. Dat een programma iets kan bewerkstelligen, is het mooiste wat er is. Boven water krijgen wat een ander onder het tapijt probeert te vegen, daar kijk ik weer naar uit.’

Toch vond hij de wereld van de talkshows ook interessant. ‘Dat was veel meer het gevoel van de dag proberen te grijpen om 19.00 uur – de waan van de dag ook wel een beetje. Dat maakte het dynamisch maar ik miste daarin wel de onderzoeksjournalistiek. Al kun je met talkshows ook belangrijk journalistiek werk doen: het maatschappelijke debat een duwtje in de – hopelijk – goede richting geven.’

Na een rijke tv-carrière kiest Schievink nu dus hoofdzakelijk voor radio – al gaat Argos dit najaar ook een aantal televisie uitzendingen maken. Radio noemt hij ‘de oervorm van de journalistiek’. ‘Ik heb in mijn eerste baan bij TROS Radar wat radiowerk gedaan. Het is een pure vorm van journalistiek. Je kunt er meer aandacht mee geven aan het journalistieke proces. Tv is ook een hoop toeters en bellen.’

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.