banner festival 23

— donderdag 20 oktober 2022, 15:02 | 1 reactie, praat mee

Enquête diversiteit hoger onderwijs stopt deels na actie GeenStijl

De Hanzehogeschool in Groningen, een van de hogescholen die was aangesloten bij het onderzoek. - © Niels Akkerman/ProNews

Een deel van een onderzoek naar het diversiteitsbeleid in het hoger onderwijs is vroegtijdig stopgezet na een actie van de website GeenStijl. De Kring van Hoofdredacteuren Hoger Onderwijs Media legt uit dat de vragenlijsten door te veel mensen van buiten de onderwijsinstellingen werden ingevuld. Voorzitter Ries Agterberg zegt dat na berichtgeving van meerdere hoger-onderwijsmedia en de NOS. Laatste wijziging: 20 oktober 2022, 15:05

Universiteitsbladen en andere hoger-onderwijsmedia zetten een onderzoek op naar het diversiteitsbeleid in het hoger onderwijs, “omdat het een thema is dat heel erg speelt”, aldus Agterberg. Volgens hem is het beeld in de samenleving dat vooral universiteiten “doorgeslagen” zijn in diversiteitsbeleid. De hoger-onderwijsmedia deden onderzoek in twee delen: ze bekeken hoe onderwijsinstellingen hun diversiteitsbeleid hebben ingericht en hoeveel geld eraan wordt besteed en daarnaast wilden ze middels een vragenlijst bepalen wat studenten en medewerkers zelf van het beleid vinden.

GeenStijl publiceerde vorige week donderdag een artikel met de kop ‘Non-Binaire Pollfuck! Hogeschool Rotterdam wil even je inclusiviteit meten’. Lezers kregen de oproep de enquête van het medium van de Hogeschool Rotterdam naar diversiteitsbeleid in te vullen, met een link naar de vragenlijst. In de reacties werden volgens Agterberg ook de links naar de onderzoeken van andere hoger-onderwijsmedia gedeeld. Inmiddels zijn de vragenlijsten allemaal stopgezet.

Onderzoeksbureau Newcom, dat de studie uitvoerde, besloot de enquête vroegtijdig te stoppen omdat er te veel onbruikbare reacties binnenkwamen, aldus Agterberg. Er wordt nog gekeken of de vragenlijsten die al voor de GeenStijl-actie waren ingevuld nog geanalyseerd kunnen worden. In totaal deden negentien hoger-onderwijsmedia mee, bijna alle media die zijn aangesloten bij de Kring van Hoofdredacteuren. Het ene blad was iets later begonnen met de vragenlijst dan de ander, dus hoeveel bruikbare reacties er zijn verschilt per medium.

De link naar het onderzoek was openbaar, omdat volgens Agterberg niet alle universiteiten en hogescholen wilden meewerken aan het verstrekken van de gegevens die nodig waren om de vragenlijsten gericht aan alleen studenten en medewerkers te sturen. Het onderzoek werd gesubsidieerd door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

GeenStijl verwijst voor een reactie naar een nieuw artikel over het stopzetten van het onderzoek. De website spreekt op de voor hen kenmerkende toon van “afschuwelijk nieuws” en “een moedige beslissing” van de Kring van Hoofdredacteuren.

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

Wim Theunisse, 21 oktober 2022, 23:33

Het is tragisch dat in een land waar vrijdenkers ooit eens duidelijkheid verschaften er vandaag de dag Geen Stijl en Arjan Lubach nodig zijn om in een poging mensen mentaal kritisch wakker te houden.
Zelfs de kring van hoofdredacteuren doet al jarenlang duidelijk niet meer mee.
Het zij zo.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Loes Smit

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.