Jodal

— woensdag 17 december 2014, 09:03

Enkel kernbedrijf heilig in nieuw TMG

Uitgeefconcern Telegraaf Media Groep (TMG) gaat "sterker dan ooit" de nadruk leggen op de hoofdmerken De Telegraaf, DFT, Telesport, Metro, Autovisie, Privé, VROUW, de regionale dagbladen - zoals Noordhollands Dagblad en Haarlems Dagblad - en Radio Veronica, Classic FM en Sky Radio. Onderscheidende redactionele inhoud moet dit 'kernbedrijf' versterken. Opvallende afwezigen in dit lijstje zijn onder meer de drukkerijen, GeenStijl, huizen- en autosite Jaap en Speurders, Relatieplanet en puzzelbedrijf Keesing. Voor deze partijen worden opties als samenwerking met derden of zelfs verkoop open gehouden. Vrijwel alle andere digitale initiatieven van de afgelopen jaren, inclusief de acquisities in dat domein, zijn marginaal succesvol of zelfs verliesgevend, schrijft TMG. "Ook zijn ze niet complementair aan de core business. De samenvoeging van de titels Metro en Spits heeft tot op heden niet tot verbetering van resultaten geleid. Een groot aantal van de huis-aan-huis bladen is verliesgevend." TMG zegt het belang van onderscheidende regionale- en hyperlokale content te onderkennen, "maar dan wel aangeboden op een meer innovatieve manier." Laatste wijziging: 20 januari 2015, 11:38

Ondanks ingrijpende kostenreductieprogramma’s zijn de bedrijfsresultaten van veel onderdelen binnen TMG teleurstellend. De kernactiviteiten zijn echter winstgevend en trekken ook in het digitale domein steeds meer bezoekers. “Als je de onderneming van de niet-kernactiviteiten verlost, blijft er een sterk kernbedrijf over dat in potentie het verschil kan maken in het Nederlandse medialandschap”, stelt topman Geert-Jan van der Snoek. Het grote aantal initiatieven die los van de hoofdmerken werden ontwikkeld, hebben het bedrijf minder scherp gemaakt en ook de resultaten van de onderneming ‘vertroebeld’, aldus Van der Snoek.

TMG verwacht 2014 met een negatief te zullen afsluiten en verklaart 2015 wederom tot ‘een jaar van transitie’. “Over de hele linie vallen omzetten en resultaten tegen vanwege aanhoudend dalende oplage- en advertentie-inkomsten. De conversie van print naar digitaal levert minder op dan eerder begroot”, stelt het bestuur. Ontwikkelingen in de markt en “inzichten van de afgelopen maanden” dwingen volgens TMG veranderingen af, die in hoog tempo zullen worden doorgevoerd. Daarbij zijn “personeelsreducties en flexibilisering van de arbeidsinzet” noodzakelijk, aldus topman Van der Snoek.

De toon van het persbericht en de aankondiging van verdere personele ingrepen hebben tot onrust geleid binnen het concern. Telegraaf-directeur Sjuul Paradijs zou fel tegen zijn op afstoting van de drukkerijen. Adformatie meldt dat Paradijs vorige week een ‘brief op poten’ naar directeur-uitgever Harry de Wit heeft gestuurd, waarin hij stelt dat de voorgestelde plannen op basis van het redactiestatuut eerst met de redactie besproken hadden moeten worden.

Bekijk meer van

TMG De Telegraaf

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.