training eu starters

— donderdag 23 februari 2023, 13:38 | 0 reacties, praat mee

EenVandaag gaat met een team van zes personen interactie zoeken met het publiek

EenVandaag start met een interactieteam, dat het gesprek moet opzoeken met lezers en kijkers, onder andere via een live-chat tijdens uitzendingen. - © Jurjen Smid

EenVandaag gaat met ingang van april nog meer het gesprek opzoeken met zijn publiek, met behulp van een speciaal daarvoor opgericht interactieteam. Het team van zes personen gaat onder andere tijdens uitzendingen via een live-chat vragen van kijkers beantwoorden.

Dat vertelt Gerson Veenstra, eindredacteur online bij EenVandaag, tegen Villamedia. Het nieuwe interactieteam werd opgericht als vervolg op het project EenVandaag Vraagt. Tijdens dat vier maanden durende project ging EenVandaag op zoek naar manieren om de consument vragen te laten stellen over nieuwsonderwerpen.

In vier maanden tijd leverde dat project 20.000 vragen op. Daarnaast leidde het contact met het publiek tot een aantal bijzondere inzichten. Zo bleek dat het publiek vooral vragen heeft bij onderwerpen die impact hebben op hun eigen leven, en bij onderwerpen die onzekerheid met zich meebrengen.

Daarnaast bleek tijdens de eindmeting dat het publiek vond dat EenVandaag beter naar de consument luisterde. EenVandaag Vraagt leidde ook tot meer doelgerichte content. De artikelen die dat opleverde, stonden vaak in de top 10 van best gelezen verhalen, schreef Veenstra onlangs in een post op LinkedIn.

‘Eind december kregen we te horen dat we een “go” hadden voor het vervolg’, aldus Veenstra. ‘We hebben de afgelopen maanden hard gewerkt aan het samenstellen van het team en in april gaan we van start. Ik hoop dat we meteen volle bak aan de slag kunnen, maar het is allemaal nieuw en ik verwacht dat het nog wel tijd kost om onze weg te vinden.’

Journalistiek bedrijven vanuit het publiek is volgens Veenstra namelijk compleet het tegenovergestelde van de wijze waarop journalisten normaal werken. Verhalen komen bij journalisten vaak vanuit hun eigen kennis en interesse tot stand. ‘Toen we sollicitanten in de tweede gespreksronde samen een opdracht gaven, zagen we dat ook zij geneigd waren snel vanuit zichzelf te gaan denken. We willen dat dus precies andersom gaan doen.’

Volgens Veenstra wordt dat een zoektocht. Om die reden is er bij het interactieteam ook ruimte om dingen uit te proberen. De manier waarop het team interactie gaat verbeteren ligt dus nog niet vast. Wel al bekend is dat het team naast de live-chats ook EenVandaag Vraagt in een bepaalde vorm laat terugkomen. Veenstra: ‘Maar we gaan dit jaar vooral op zoek naar antwoord op de vraag hoe we interactie kunnen verbeteren. En we gaan ook zoeken naar manieren om dat te meten.’

Het interactieteam gaat daar in eerste instantie een jaar mee aan de slag. ‘Maar vanuit de NPO is al wel aangegeven dat er ruimte is om te verlengen. Niet alleen voor ons, maar ook voor de NPO, is interactie een heel belangrijk punt.’

Lees ook de column Lezers vragen om lezersvragen

Bekijk meer van

Gerson Veenstra EenVandaag

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Loes Smit

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.