website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

‘Een hele andere ballgame’

Linda Nab — Geplaatst op dinsdag 25 april 2017, 11:00

Business director Sanne Visser (l) en creative director Maria Visser (r) van &C

Business director Sanne Visser (l) en creative director Maria Visser (r) van &C - © Truus van Gog

Nieuwe tijden Met de nieuwe titel &C (And See) hebben Chantal Janzen en haar team afgelopen maand niet alleen een glossy in de markt gezet, maar lanceerden ze in één klap een multimediaal platform met alles erop en eraan. ‘De bladenwereld zoals we die kennen, hebben we volledig losgelaten.’

Afgelopen maand trad Chantal Janzen in de voetsporen van haar televisie collega’s Linda de Mol en Wendy van Dijk. Tijdens een met BN-ers bezaaide presentatie in de Amsterdamse A’DAM toren, waar de kleur roze de boventoon voerde, lanceerde ze haar &C, een platform voor vrouwen tussen de 18 en 45 jaar oud, waarop ze de wereld door haar bril wil laten zien. Janzen en haar team dachten niet klein en presenteerden in één klap een merk dat een magazine, online kanaal met video, een app, een shop en – gepland voor later dit jaar – een event en lineaire televisie omvat. Nieuw in dit verhaal: het magazine is niet het traditionele, stralende middelpunt waar brand-extensies omheen worden gebouwd. Het ís een brand extensie.

Dat is even wennen. Niet alleen voor de pers, die een dag na het feestje toch voornamelijk schreef over de lancering van ‘de glossy van ­Chantal’, maar ook voor de makers zelf. ‘Zelfs hier op de redactie moet ik af en toen nog roepen: jongens, we lanceren een merk, niet een magazine!’, lacht business director van &C, Sanne Visser. ‘Een magazine, dat is magie. Het gejuich als er een nieuwe editie van de drukker komt; het is het gouden randje aan ons merk.’

Een randje, maar niet de hoofdmoot. &C begon anderhalf jaar geleden in het hoofd van Janzen in eerste instantie als een productiebedrijf – een plek waar ze de speelruimte zou hebben voor alle ideeën die ze binnen de grote omroepen niet kwijt kon. &C huist dan ook niet binnen een traditionele uitgeverij, maar onder de paraplu van Media­Lane, het mediabedrijf van Iris van den Ende (dochter van) waar productiehuizen van onder meer Paul de Leeuw en Ivo Niehe onder vallen, en dat ook een online – en evenemententak heeft. Van daaruit dijde het plan voor &C steeds verder uit. Visser: ‘Een proces waarin we steeds hebben gezegd: ons DNA, dat waar we voor staan als &C, dát moet het middelpunt zijn.’

Dat vergt een hele andere manier van denken dan tien jaar geleden, weet Visser. Alle merken waar ze de afgelopen jaren als uitgever of manager voor werkte – o.a. LINDA, Libelle, Grazia – begonnen vanuit print. ‘Want dat was hét succesvolle verdienmodel. Toen Libelle startte, bestond online nog helemaal niet. Dat kwam er later allemaal bij. Als je nu begint, kun je met een schone lei beginnen en dan is het heel logisch om alles tegelijkertijd op te starten. Want je wilt zijn waar je doelgroep is, en die consumeert meer media dan ooit, op verschillende devices. Het is een hele andere ballgame geworden.’

Die nieuwe mediaconsumptie vraagt om een nieuwe manier van werken, legt creative director van &C, Maria Visser (geen familie, red.) uit. ‘De bladenwereld zoals we die kennen, hebben we volledig losgelaten. Het vernieuwende van &C is dat we ons niet meer afvragen of iets voor print is, voor online of voor televisie. We denken vanuit de content. We gaan content maken die we graag met de wereld willen delen, waarvan we denken; dit móet je zien. En daarna kijken we welk kanaal zich daar het beste voor leent. Is het voor Youtube, is het iets wat we via native advertising weg moeten zetten, of gaan we dit alleen op social doen? Omdat je tegenwoordig de keuze hebt uit zo veel verschillende content, is het heel belangrijk dat je het op het juiste kanaal wegzet. Zodat het de aandacht krijgt die het verdient.’

Nieuwe dynamiek
De redactie van &C ziet er in eerste instantie uit als iedere andere bladenredactie. De makers resideren in een hip industrieel pand aan de Veemkade, met veel glas en staal. Er prijkt gewoon een plank aan de muur van het nieuwste nummer van het magazine dat net naar de drukker is gegaan. De eerste, roze &C cover hangt in posterformaat aan een andere muur. Het eveneens in roze uitgevoerde logo staat als cardboard op een archiefkast. Maar er zijn geen deelredacties. Er is geen hoofdredacteur. Het platform wordt gemaakt door één grote groep – voornamelijk – vrouwen met aan het hoofd een creative director. Voor de samenstelling van het team zocht &C buiten ‘het Amsterdamse mediawereldje’ en binnen verschillende vakgebieden.
Maria Visser bijvoorbeeld, is een filmmaker, maar zette als creative director het online kanaal van &C op. ‘Had ik ooit eerder een online platform opgezet? Nou, nee. Maar ik ben een verhalenverteller, het maakt niet zoveel uit op welk kanaal. Dus ik dacht dat ik het wel kon’, zegt ze nonchalant. ‘Als je mensen vanuit andere vakgebieden aantrekt, dan kan er iets heel nieuws ontstaan. Het gaat erom dat je mensen in hun kracht zet.’

Sanne Visser: ‘We hebben geprobeerd een balans te zoeken tussen een aantal traditionele mensen – en misschien ben ik er daar zelf ook wel één van, daar is niets mis mee – en mensen die niet de gebaande paden hebben bewandeld. Die kijken anders naar dingen. Die mix brengt verfrissing en een nieuwe dynamiek op de redactie. Printmensen denken in rubrieken. In pijlers. Want dat hebben we zo geleerd. Doordat Maria een achtergrond heeft in film; denkt ze in beelden, in scenes en in scripts.’

Maria Visser pakt haar MacBook erbij om dat te demonstreren. De website van &C – zelf noemen ze het liever het ‘online kanaal’ – heeft ze benaderd als televisie. Ze praat niet in termen van planning of format, maar over de ‘lineaire programmering’ van het kanaal. Een greep: elke maandag Meatball Monday: een fotoserie, exclusief voor online geschoten, waarin mannen als lustobject worden geportretteerd. Elke woensdag: Bingo ballers: een filmpje van een bekende Nederlandse man die in onderbroek vragen beantwoordt die uit een bingo molentje rollen. Elke vrijdag: Feminazi Friday: verhalen over sterke vrouwen die het nieuwe feminisme belichamen.

Talent
Zowel in print als online komen er een hoop nieuwe namen voorbij. Dat past binnen één van de belangrijkste doelen die Chantal Janzen voor ogen had. Sanne Visser: ‘Een podium bieden aan nieuw talent is een heel belangrijk deel van ons DNA. Chantal zei: “Ik heb op een dag ook maar gewoon een kans gekregen van iemand die een talent in mij zag.”’ Met name online is dat al goed zichtbaar, vindt ze. ‘Frisse nieuwe gezichten, in plaats van altijd weer dezelfde koppen.’

Nieuw talent kun je overal vandaan halen, meent Maria Visser. Als je maar durft. ‘Online zitten heel veel nieuwe fotografen, schrijvers, mensen die clips maken, jonge regisseurs. Of ga eens kijken wat er allemaal op de filmacademie rondloopt.’ Onlangs nog scoutte ze een verkoopster uit The Body Shop als presentator voor hun online videos. ‘Ik liep toevallig tegen haar aan. Ze is een mix tussen Yolanthe en Kim Feenstra, echt een poppetje om te zien, maar als ze haar mond opentrekt is het een halve bootwerker. Ik dacht: dat schuurt, interessant! En toen hoorde ik ook nog dat ze eigenlijk altijd al heeft willen presenteren maar nooit de kans heeft gekregen…’

Het risico dat daarbij hoort - dat je vooraf nooit precies weet wat je krijgt -  nemen ze voor lief. Sanne Visser: ‘Voor een aantal zaken, zeker voor in print waar lezers geld voor betalen, werken we met mensen die bewezen hebben dat ze het kunnen, met de facturen die daarbij horen. Maar daarnaast hebben we bewust gekozen voor risico door te zeggen: we gaan elke maand op zoek naar nieuw talent. Tot nu toe vind ik dat heel goed gelukt. En we gaan dat podium in de loop van dit jaar nog veel verder uitbouwen.

Maria Visser: ‘Het is natuurlijk niet zo dat we tegen iedere neus­fluiter zeggen: hee wat een talent, kom bij ons. Er wordt goed gecureerd en begeleid. Daar zitten we
bovenop.’

Valkuil
Het nieuwe platform van Chantal Janzen werd al voor de lancering vaak vergeleken met de LINDA. Niet zo gek. Janzen heeft voor een groot deel vergelijkbare ambities, maar wil in één keer neerzetten wat LINDA. in veertien jaar heeft uitgebouwd. Daar kondigde hoofdredacteur Jildou van der Bijl begin dit jaar een zogenoemd ‘plateaujaar’ af: er wordt even niets nieuws gelanceerd. Want de exponentiële groei van het merk LINDA., bleek de redactie te hebben overvraagd. De een na de ander belandde in een burn-out. Is het eigenlijk wel realistisch om alles in één keer te willen? Sanne Visser: ‘Ik weet dat de LINDA. een club is met heel veel ambitie. Dat is tegelijk je valkuil. En die hebben wij precies hetzelfde want ook wij hebben vreselijk veel ambitie. Daarom denk ik dat we heel goed moet kiezen en focussen. En ik wil me hard maken voor een open cultuur, waarin mensen hun grenzen kunnen aangeven, en dat daar naar geluisterd wordt.’ Een burn-out ligt tegenwoordig voor iedereen op de loer, zegt Maria Visser ook. ‘De druk is heel hoog, en dan wil je ook gáán. Maar het is onze taak als leidinggevenden om de mensen die voor je werken te bewaken. Gisteren zag ik hier een meisje zitten waarvan ik dacht: wat zit je hoog in je adem. Dan zeg ik: laptop dicht en morgen is er weer een dag.’

1 reactie

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

  1. 1. OudRotterdamse_Spionneur, 18 mei 2017, 20:46

    Heer, kan deze beker mij voorbij gaan!

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.