Economische neergang bereikt tv
Deze maand raakte voor het eerst in jaren de voorraad aan reclameruimte niet uitverkocht. Ook voor tv-bedrijven begint de economische crisis voelbaar te worden nu al vier kwartalen op rij de inkomsten uit de verkoop van reclamespots dalen, zo is te lezen in het Financieele Dagblad. In het derde kwartaal bedroeg de krimp 7,3 procent, in vergelijking met een jaar eerder. In het eerste halfjaar van 2012 waren de inkomsten al met 3,7 procent afgenomen, in het laatste kwartaal van vorig jaar bedroeg de daling 4,2 procent. Overigens werd vorig jaar wel een record gehaald van meer dan 1 miljard euro. En de neergang is veel minder sterk dan bijvoorbeeld bij krantenuitgevers.
Belangenorganisatie Spot, waarin alle belangrijke verkoopkanalen participeren, verwacht niet snel verbetering. Sterker nog, in het vierde kwartaal zal de omzet uit tv-reclame met minimaal tien procent afnemen, zegt directeur Michel van der Voort. In de eerste helft van dit jaar zag RTL Nederland zijn winst al met bijna 36 procent teruglopen door de slechtere reclamemarkt. SBS verkeert al geruime tijd in zwaar weer doordat het veel marktaandeel heeft verloren aan RTL. Voor RTL en SBS geldt ook dat 2012 een moeilijker jaar is doordat de publieke omroep kijkers wegtrok met de uitzending van het EK voetbal en de Olympische Spelen.