mgm nvj maart

— woensdag 27 juni 2018, 09:15 | 0 reacties, praat mee

Duits onderzoek: kleine luidruchtige groep domineert online discussies

Duits onderzoek: kleine luidruchtige groep domineert online discussies

Een omvangrijk onderzoek in Duitsland naar online commentaar bij journalistieke uitingen bevestigt de trend: een kleine maar luidruchtige groep beheerst de 'discussie', waar ruw taalgebruik, laster en termen als 'staatsmedium' en 'leugenpers' centraal staan. Nieuws rond asielzoekers, seksisme en politiek worden al snel gekaapt en ontsporen vlug. Laatste wijziging: 27 juni 2018, 09:20

Het onderzoek, uitgevoerd door het Landesanstalt für Medien Nordrhein-Westfalen (LfM), bekeek 24 openbare discussies op Facebook van 16 journalistieke producties van onder meer Deutschlandfunk Kultur, Rheinische Post Online, Spiegel Online, RTL en het Tagesschau-journaal.

De LfM - een soort mediatoezichthouder - constateert dat de luidruchtige groep in discussies snel domineren en er nauwelijks nog andere geluiden aan bod komen. Discussies zoals over asielzoekers eindigen meestal via whataboutism(een in essentie ongerelateerd onderwerp bij de discussie trekken, red.) - zoals opvang voor Duitse daklozen.

De ervaringen wijken niet veel af van die in Nederland, waarbij sommige media besloten de reactieformulieren maar te sluiten, bij gebrek aan kwaliteit van reacties. Het onderzoek doet daar nog suggesties over: hatelijke teksten moet je wissen. Gebruikers met kwaadwillende bedoelingen moet je glashelder op hun gedrag aanspreken.

Dat kost veel tijd en dat is voor Nederlandse media vaak de doorslag geweest de reacties maar te sluiten.

Interessant is de constatering dat positieve of ‘feelgood-journalistiek’ de trend rond verruwing niet kan stoppen. Maar het uitlichten van commentaren die oplossingen aandragen en waarmee gebruikers zich kunnen identificeren helpt wel degelijk. “Dat betekent wel een forse vergroting van mankracht op redacties”, aldus de onderzoekers.

Uitgeverijen zijn volgens de onderzoekers bovendien niet machteloos waar het online commentaar betreft: stevig tegengas in de discussie, eventueel ondersteund met juridische stappen “hebben een opmerkelijk effect”. De benodigde inspanning zou te overzien zijn. Meer bij Newsroom.de

Bekijk meer van

Duitsland

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.