word studentlid

— maandag 7 juni 2021, 14:22 | 0 reacties, praat mee

DPG Media en de nieuwe Europese auteursrechtenwet

DPG Media en de nieuwe Europese auteursrechtenwet
© Erik van 't Woud / ANP

Vandaag is de nieuwe Europese auteursrechtenwet ingegaan. De nieuwe regelgeving rondom het auteursrecht moet makers een betere onderhandelingspositie geven en zorgen voor een beter functionerende markt voor auteursrechtelijk beschermd materiaal. Trouw schrijft wat DPG Media gaat doen met de nieuwe wet. Laatste wijziging: 7 juni 2021, 14:24

Villamedia schreef twee maanden geleden al over de veranderingen. Zo mogen particulieren gewoon blijven verwijzen en doorlinken, maar voor bedrijven gelden nieuwe regels. Links mogen alleen nog op basis van ‘enkele woorden of heel korte fragmenten’.

Door de nieuwe regels worden techbedrijven verantwoordelijk voor eventuele schendingen van auteursrecht. Dat betekent dat grote online platforms zoals Facebook en YouTube inhoud moeten gaan controleren en waar nodig verwijderen.

Volgens de Europese Commissie is de nieuwe wet goed nieuws voor makers van content en journalisten. Het is de bedoeling dat hun werk op deze manier beter wordt beschermd. De wetswijziging is echter omstreden, omdat critici vrezen dat hierdoor een ‘uploadfilter’ ontstaat. Ze zijn bang dat techbedrijven alles wat mogelijk de wet schendt direct zullen weren. Hier zouden ook meningen of satirisch materiaal onder kunnen vallen.

In Trouw staat vandaag een artikel over wat DPG Media gaat doen. De uitgever is inmiddels groot genoeg om de strijd aan te gaan met de techreuzen. De eigenaar van de Volkskrant en De Morgen, radiozender Qmusic en verzekeringsmakelaar Independer heeft met de overnames van concurrent Sanoma zoveel bereik gekregen dat het niet meer zo ver achterloopt op Facebook en Google. DPG bereikt nu maandelijks 84 procent van alle Nederlanders van dertien jaar of ouder, Facebook 88 procent en Google 91 procent, blijkt uit nationaal bereiksonderzoek door stichting Nationaal Onderzoek Multimedia. En dat is volgens de krant genoeg om de strijd met Google aan te binden om de gunsten van de adverteerder.

Sinds kort kunnen bedrijven hun reclames bij DPG zelf inkopen, in plaats van via Google. Eén voordeel voor DPG is dat het geld op deze manier volledig bij het mediaconcern belandt.

Het is DPG ook om data te doen. “We zijn gestopt met social logins op de sites van onze merken. Vroeger konden abonnees inloggen met Facebook of Google, waardoor we vaak geen idee hadden wie de sites bezochten”, aldus Stefan Havik, directeur digitale zaken bij DPG Media. Voortaan weet Google dus minder over abonnees, en DPG des te meer.

Trouw stelt dat DPG simpel gezegd meer als de techbedrijven wordt. In wezen heeft Google z’n eigen concurrent gecreëerd. Door alle overnames en focus op abonnementen die voortkwamen uit de dalende advertentie-inkomsten, is DPG een Google in het klein geworden, die data verzamelt van – en reclames voorschotelt aan – een leger abonnees.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.