DPG Media en de nieuwe Europese auteursrechtenwet
Vandaag is de nieuwe Europese auteursrechtenwet ingegaan. De nieuwe regelgeving rondom het auteursrecht moet makers een betere onderhandelingspositie geven en zorgen voor een beter functionerende markt voor auteursrechtelijk beschermd materiaal. Trouw schrijft wat DPG Media gaat doen met de nieuwe wet.
Villamedia schreef twee maanden geleden al over de veranderingen. Zo mogen particulieren gewoon blijven verwijzen en doorlinken, maar voor bedrijven gelden nieuwe regels. Links mogen alleen nog op basis van ‘enkele woorden of heel korte fragmenten’.
Door de nieuwe regels worden techbedrijven verantwoordelijk voor eventuele schendingen van auteursrecht. Dat betekent dat grote online platforms zoals Facebook en YouTube inhoud moeten gaan controleren en waar nodig verwijderen.
Volgens de Europese Commissie is de nieuwe wet goed nieuws voor makers van content en journalisten. Het is de bedoeling dat hun werk op deze manier beter wordt beschermd. De wetswijziging is echter omstreden, omdat critici vrezen dat hierdoor een ‘uploadfilter’ ontstaat. Ze zijn bang dat techbedrijven alles wat mogelijk de wet schendt direct zullen weren. Hier zouden ook meningen of satirisch materiaal onder kunnen vallen.
In Trouw staat vandaag een artikel over wat DPG Media gaat doen. De uitgever is inmiddels groot genoeg om de strijd aan te gaan met de techreuzen. De eigenaar van de Volkskrant en De Morgen, radiozender Qmusic en verzekeringsmakelaar Independer heeft met de overnames van concurrent Sanoma zoveel bereik gekregen dat het niet meer zo ver achterloopt op Facebook en Google. DPG bereikt nu maandelijks 84 procent van alle Nederlanders van dertien jaar of ouder, Facebook 88 procent en Google 91 procent, blijkt uit nationaal bereiksonderzoek door stichting Nationaal Onderzoek Multimedia. En dat is volgens de krant genoeg om de strijd met Google aan te binden om de gunsten van de adverteerder.
Sinds kort kunnen bedrijven hun reclames bij DPG zelf inkopen, in plaats van via Google. Eén voordeel voor DPG is dat het geld op deze manier volledig bij het mediaconcern belandt.
Het is DPG ook om data te doen. “We zijn gestopt met social logins op de sites van onze merken. Vroeger konden abonnees inloggen met Facebook of Google, waardoor we vaak geen idee hadden wie de sites bezochten”, aldus Stefan Havik, directeur digitale zaken bij DPG Media. Voortaan weet Google dus minder over abonnees, en DPG des te meer.
Trouw stelt dat DPG simpel gezegd meer als de techbedrijven wordt. In wezen heeft Google z’n eigen concurrent gecreëerd. Door alle overnames en focus op abonnementen die voortkwamen uit de dalende advertentie-inkomsten, is DPG een Google in het klein geworden, die data verzamelt van – en reclames voorschotelt aan – een leger abonnees.
Praat mee