‘Doordeweekse papieren krant over tien jaar een zeldzaamheid’

Digitaal is de toekomst voor alle kranten. De digitalisering "dendert voort" en alleen kranten met een heel goede bestaansreden verschijnen over pakweg tien jaar ook nog op papier, mogelijk alleen op zaterdag. Dat voorspelt journalistiek directeur bij DPG Media Philippe Remarque in het vandaag verschenen nummer van de Volksknar, het clubblad van oudgedienden bij de Volkskrant.
Remarque, tevens uitgever van DPG-titels de Volkskrant, Trouw en Het Parool wordt in het jongste nummer (hier in .pdf-formaat te lezen) geïnterviewd over recente en toekomstige ontwikkelingen.
De voormalige Volkskrant-hoofdredacteur Remarque voorziet dat alleen dagbladen die het digitale speelveld “heel goed” bespelen nog bestaansgrond hebben over tien jaar. “En ja, misschien bestaat de papieren krant op zaterdag dan ook nog steeds. Net zoals er nog bioscopen worden gebouwd. Kennelijk is dat een speciale ervaring, net als de gedrukte krant.”
Voor kleinere titels zullen doordeweekse papieren kranten “over een paar jaar” waarschijnlijk tot het verleden behoren, aldus Remarque. Hij zegt dat voor Het Parool al te hebben onderzocht, maar: “Het kan nog niet. Er zijn nu nog te veel papieren abonnees.”
De overstap kost tijd en een nieuwe manier van benaderen van journalistiek. “Papier is nog de kurk, maar we zijn wel snel aan het overstappen. Redacties moeten dat ook leren. Dat kost tijd. Dat begeleiden is nu mijn hoofdtaak.”
“Papieren oplages gaan nu tot vijf procent per jaar omlaag. De Volkskrant dit coronajaar slechts drie procent. De abonnementen van alle kranten krijgen stijgen sowieso. Vooral digitaal, of - meest populair - samen met de papieren zaterdagkrant”, aldus Remarque. Concurrent Mediahuis meldde eind vorige maand eveneens stijgende abonneecijfers en meer digitale abonnees, vaak gecombineerd met een papieren zaterdagkrant.
De Volkskrant heeft inmiddels 340 duizend betalen abonnees en is op weg om het record uit 1996 (van 366 duizend abonnees) te verslaan. Het geheim blijkt, na jaren gratis weggeven van nieuws, het optrekken van een betaalmuur. “Je levert wat bereik in, maar ze betalen wel. Dat is uiteindelijk de toekomst”, stelt Remarque.
Ook is de verplichte samenwerking met sociale media een zorg. “We noemen ze frenemies: je hebt ze nodig voor het verkeer, maar ze tasten ook je financiële basis aan.” Remarque noemt het een duivels dilemma: “Je kunt niet om ze heen, maar het gaat op hun voorwaarden.”
Praat mee
2 reacties
Bert van Hijfte, 4 maart 2021, 12:38
” “De Volkskrant heeft inmiddels 340 duizend betalen abonnees en is op weg om het record uit 1996 (van 366 duizend abonnees) te verslaan. Het geheim blijkt, na jaren gratis weggeven van nieuws, het optrekken van een betaalmuur. “Je levert wat bereik in, maar ze betalen wel. Dat is uiteindelijk de toekomst”, stelt Remarque.
Ook is de verplichte samenwerking met sociale media een zorg. “We noemen ze frenemies: je hebt ze nodig voor het verkeer, maar ze tasten ook je financiële basis aan.” Remarque noemt het een duivels dilemma: “Je kunt niet om ze heen, maar het gaat op hun voorwaarden.” “
Het gegoochel met oplagecijfers verhult het feit dat digitale lezers minder opleveren, maar daar staat tegenover dat er ook minder kosten worden gemaakt.
We zullen naar een (wettelijk afgedwongen) model toe moeten waarbij social media en bedrijven als Google de bestaande mediabedrijven zullen moeten betalen voor het doorzetten van content. Zie Frankrijk, Australië en anderen. Als de Volkskrant (c.q. DPG Media) en anderen meer inkomsten genereren (zie de New York Times) dan kunnen ze hun journalisten in vaste dienst en de freelance medewerkers beter honoreren en hoeven aan een freelance (sic) correspondent Zuidoost-Azië niet van die belachelijke eisen gesteld te worden voor zo’n karige beloning, waarbij alle (financiële) risico bij de journalist ligt.
Chrit Wilshaus, 5 maart 2021, 10:35
Interessant wat Remarque zegt en het zal ook wel steeds meer die kant op gaan. Wel vraag ik me af hoe het in de toekomst zal gaan met huis-aan-huisbladen. Maassluise Courant De Schakel (van Uitgeverij West Media B.V.), een begrip in Maassluis, (ik schrijf er al jaren freelance voor) wordt vooral op papier nog steeds goed gelezen en veel mensen willen hun Schakel graag ook echt in handen hebben, fysiek kunnen doorbladeren, Dat is de afgelopen tien jaar, toen alle digitale ontwikkelingen al lang bezig waren, ook zo geweest. Bovendien is De Schakel een weekkrant. Wellicht dat het daar anders voor is? Wat ik zeg geldt ook bijvoorbeeld voor een krant als De Oud-Rotterdammer. Mensen geven daarbij volgens mij ook de voorkeur aan de papieren krant. Ik ben verder niet tegen digitaal, zie er zeker ook de voordelen van in en gebruik het natuurlijk ook zelf, maar voorlopig verdient mijn krant zijn geld nog met papier.