website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

Documentaire: de putjesscheppers van sociale media

Nick Kivits — Geplaatst op zaterdag 8 september 2018, 09:27

Opinie Van kinderporno tot afgehaakte hoofden: alles wat niet door de beugel kan op sociale netwerken wordt door 'The Cleaners' geweerd. Maar is het wel goed dat techbedrijven bepalen wat er wel en niet online mag verschijnen?

Sociale media als Facebook presenteren zich als vrijhaven waar iedereen zich kan uiten. Maar ook in zo’n vrijhaven komt niet alles erdoor. Kinderporno, afgehakte hoofden, geslachtsdelen… al wat verderfelijk is wordt van het sociale netwerk geweerd door virtuele putjesscheppers. Over die mensen en hun werk gaat de VPRO-digidoc The Cleaners, de eerste in een reeks documentaires over ons digitale leven, die op 11 september te zien is op NPO 2.

De Duitse filmmakers Moritz Riesewieck en Hans Block wisten voor hun documentaire contact te leggen met een aantal ‘cleaners’, die in een kantoorpand in het Filippijnse Manilla uren achter elkaar beoordelen wat op Facebook mag en niet. Per beeld hebben ze slechts een paar seconden de tijd, en fouten maken wordt hard afgestraft (“Ik mag per maand drie fouten maken. Als ik een beeld oversla omdat ik het te gruwelijk vind, telt dat ook als een fout”). Facebook heeft, aldus een medewerker in de docu, 10.000 van die digitale opruimers, die via een derde partij werken. Eind 2018 moeten het er twee keer zoveel zijn.

De job is heftig. De filmmakers gaan die heftigheid ook niet uit de weg, en tonen met regelmaat door cleaners afgekeurde beelden. Daaronder bevinden zich een beeld van een door IS afgehakt hoofd en een cartoon van Ruben L. Oppenheimer, waarop te zien is hoe de Turkse president Erdogan seks heeft met de vogel uit het Twitter-logo. Het oordeel: seks en bestialiteit mogen niet, dus “delete”.

Het voorbeeld van Oppenheimer laat het dilemma achter de virtuele schoonmakers zien. Ze volgen een strikte set regels, die heel zwart-wit zijn. Of iets satire is – of kunst in het geval van een werk waarop de Amerikaanse president Donald Trump met een kleine piemel wordt afgebeeld – doet er niet toe. Regels zijn regels. Punt.

Bedrijven als Facebook bepalen daarmee steeds meer wat wel en niet online komt. En daar schuilt een zeker gevaar in. Zeker wanneer in de docu duidelijk wordt dat sommige internetbedrijven met regeringen afspreken content te weren die volgens de regering tegen de wet is (een voormalig advocaat van Google geeft dat openlijk toe in de docu). Dat roept de vraag op hoe ver techbedrijven meegaan in dergelijke eisen. Hoe open en vrij is het internet werkelijk nog als bedrijven, gestuurd door de regeringen van totalitaire regimes, bepalen wat er verspreid mag worden?

Hoewel er op die vraag geen antwoord komt in The Cleaners (om eerlijk te zijn is dat antwoord ook nog helemaal niet te geven), geeft de documentaire een fascinerende en schokkende kijk achter de schermen.

The Cleaners is op 11 september om 22.55 uur te zien bij NPO 2.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Journalist van het jaar 2018

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.