Digital News Initiative deelt 27 miljoen euro uit

Google heeft in de eerste ronde van zijn Digital News Initiative 27 miljoen euro aan subsidies uitgedeeld aan 128 organisaties in 23 Europese landen. Dat maakt het internetbedrijf woensdag bekend. Met de subsidies wil Google grote en kleine nieuwsorganisaties in staat stellen te investeren in digitale experimenten en innovatie.
Het land waarin de meeste subsidie is verdeeld is Duitsland (4,9 miljoen). Een van de partijen die financiering ontvangt is Spectrm, een start-up die kunstmatige intelligentie ontwikkelt die uitgevers moet helpen direct met hun lezers te communiceren. Engeland en Spanje vormen met respectievelijk 2,8 miljoen en 2,5 miljoen euro aan subsidie de rest van de top 3.
In Nederland is in totaal 1.024.200 euro uitgedeeld aan zeven verschillende projecten. Bij meer dan de helft van de gesponsorde projecten gaat het om prototypes. Van de zeven subsidies is er slechts één bedoeld voor een grotere organisatie. Het ANP voert een van de projecten uit. Samen met WizeNose gaat het persbureau nieuwsbrieven voor kinderen realiseren.
In België werd 2,256 miljoen euro verdeeld over zes aanvragers, waarvan de helft grote organisaties betreft.
Het Digital News Initiative stelt in totaal 150 miljoen euro beschikbaar in een poging kwalitatief hoogwaardige journalistiek te bevorderen door middel van technologie en innovatie. Ieder jaar zijn er twee rondes, waarin nieuwsorganisaties zich kunnen aanmelden.
Praat mee