— donderdag 25 april 2019, 14:15 | 0 reacties, praat mee

De zaak Anne Faber en de impact van overweldigende media-aandacht

Wanneer een familie te maken krijgt met een vermissingszaak – of een vergelijkbaar menselijk drama – zit die in de regel niet te wachten op een roedel journalisten. Journalisten, op hun beurt, moeten hun werk doen en dat leidt vaak tot een moeizame symbiose tussen persoonlijk betrokkenen en de pers. Maar niet per se in de zaak van Anne Faber, de 25-jarige Utrechtse die in september 2017 verdween tijdens een fietstocht in de bossen bij Soest.

In ‘Anne, kroniek van een zoektocht, neemt Anne’s oom Hans Faber ons mee in de zoektocht van familie, vrienden en kennissen naar zijn nichtje, en naar het antwoord op de vraag hoe het kon gebeuren dat zij slachtoffer is geworden van zedendelinquent Michael P. Een zoektocht die de familie zelf met militaire precisie heeft geleid, en dat gold ook voor de contacten met de pers. Vanaf het begin wierp Hans Faber zich op als woordvoerder van de familie. Als oud journalist van onder meer de Volkskrant en het FD wist hij hoe de journalistiek werkt. En dus stond hij, samen met een bevriende communicatieadviseur, elke journalist te woord die belde om zo de rest van de familie uit de wind te houden. ‘De keuze om wat tegen journalisten te zeggen, zorgde ervoor dat we zelf nog enigszins de regie over de media-aandacht behielden’, schrijft Faber. ‘Het voorkwam dat journalisten binnen de kring van familie en vrienden zelf op zoek gingen naar verhalen.’

Die opzet slaagde redelijk goed. Hij gaf publieke statements op momenten dat de familie dacht dat het zinvol was om iets te laten horen. Bijvoorbeeld aan De Telegraaf – hoofdredacteur Paul Jansen is een middelbare schoolvriend van Hans Faber – toen de familie een oproep wilde doen voor meer steun bij hun zoektocht. (‘Laat leger zoeken naar onze Anne’) Of aan de Volkskrant, toen vader Wim Faber op een later moment publiciteit zocht voor zijn kritische noten richting de Nederlandse rechtspraak. Ze belden daar Maud Effting en Willem Feenstra voor, in 2017 nog genomineerd voor de titel Journalist van het Jaar, want ‘met hun capaciteiten zat het wel goed’.

Hans Faber instrueerde Wim Faber de tv uit te zetten toen RTV Utrecht live uitzond bij de vijver waarin naar (sporen van) Anne Faber werd gezocht. ‘Zo meteen halen ze Anne uit het water en dan zie je dat live op je scherm…Dat wil je niet.’ Hij gaf een verslaggever van De Gelderlander lik op stuk toen die zich in de tuin waagde van moeder Elze. Daarna belde hij de hoofdredacteur, die zei dat hij in eenzelfde situatie de journalist van zijn erf had getrapt, ‘maar ik vond dat we het toch gewoon moesten proberen.’

Tussen de regels laat het aangrijpende ‘Kroniek van een zoektocht’ zien welke impact overweldigende media-aandacht in een zaak als deze heeft op een familie. Goed, en minder goed. Niet iedere familie heeft een Hans Faber. Dit boek zou daarom op het leeslijstje van iedere journalist moeten staan.

Eerder deze maand verscheen nog een boek over de zaak Anne Faber. In de rubriek De Schepping vertelt AD-journalist Yelle Tieleman over de totstandkoming van zijn boek, waar de familie Faber niet aan heeft meegewerkt.

Anne, kroniek van een zoektocht, Hans Faber, Lebowski publishers, ISBN: 9789048847952, €21,99.

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.