PersVeilig veiligheid vrouwelijke journalisten

— vrijdag 25 november 2022, 16:49 | 0 reacties, praat mee

De week van Janke Dekker; waarin Mores een massa meldingen krijgt van grensoverschrijdend gedrag

Voorzitter Janke Dekker van Mores - © Levin den Boer / ANP

Voorzitter Janke Dekker van meldpunt Mores had een ‘krankzinnig drukke week’ nadat de Volkskrant rapporteerde over misstanden bij DWDD. Ze stond media te woord terwijl ondertussen de meldingen over grensoverschrijdend gedrag binnenstroomden. ‘Het is goed nieuws dat Matthijs van Nieuwkerk meewerkt aan het NPO-onderzoek.’ Laatste wijziging: 26 november 2022, 07:04

Mores is het meldpunt dat in 2018 in no time uit de grond werd getrokken nadat Job Gosschalk van Kemna Casting ervan werd beschuldigd dat hij decennialang seksueel intimiderend gedrag had vertoond. Het meldpunt werd aanvankelijk door 32 organisaties in de cultuursector financieel ondersteund. Later sloten ook mediaorganisaties zich aan, waaronder de NVJ, Lira, RTL Nederland en Talpa. Janke Dekker was betrokken vanaf de oprichting:

We zijn ons rot geschrokken, want het is iets structureels in deze sector

‘We dachten aanvankelijk dat we dit drie jaar zouden doen en dat het probleem van grensoverschrijdend gedrag dan opgelost zou zijn. Maar we zijn ons rot geschrokken, want het is iets structureels in deze sector. En veel mensen die dit overkomt vallen tussen wal en schip omdat bijna iedereen er als zzp’er werkt. En dat biedt weinig veiligheid in arbeidsomstandigheden.’

Het aantal meldingen is gestegen, kun je iets over cijfers zeggen?
‘Ik heb het tot en met woensdag bijgehouden; er kwamen zo’n 25 meldingen per dag binnen en dat stijgt nog steeds. Omroepbreed, dus niet alleen meldingen over BNN/VARA. Normaal gesproken krijgen we ongeveer één melding per dag. Als er zo’n groot nieuwsverhaal als nu in de Volkskrant is gepubliceerd zie je dat meer mensen getriggerd worden om toch hun verhaal te gaan doen. Ook uit totaal andere sectoren kloppen ineens mensen bij ons aan die vragen of er voor hen ook een meldpunt is.’

Heeft Mores de infrastructuur om iedereen te helpen?
‘Het geld dat we hebben gaat volledig naar de experts: vertrouwenspersonen, soms arbeidsrechtjuristen en gedragspsychologen. De vijf bestuursleden besteden er – zeker deze week – veel tijd aan, maar doen dat allen om niet.

We kijken naar wat de melder nodig heeft. Wij proberen hem of haar de regie terug te geven, want die is hij vaak volledig kwijt. Vervolgens gaan we in overleg over wat hij verwacht van de melding en wat hij wil. Aan de hand van het antwoord op die vragen schetsen wij een aantal scenario’s die de melder zou kunnen volgen. Daar staan we ze in bij en we zoeken de hulp die ze nodig hebben. Dat faciliteren we.

In sommige gevallen zoeken we contact met de daders, bijvoorbeeld als we over iemand meerdere meldingen krijgen

In sommige gevallen zoeken we contact met de daders, bijvoorbeeld als we over iemand meerdere meldingen krijgen. Wij komen er zo achter dat de aangeklaagden zich vaak totaal niet bewust zijn dat zij iets doen dat als grensoverschrijdend wordt ervaren. En als je ze normaal daarop aanspreekt zijn ze bereid daarover in gesprek te gaan. Ook hierin proberen wij te helpen.’

Maar Matthijs van Nieuwkerk lijkt zich niet bewust van grensoverschrijdend gedrag. Hoe kun je dat gedrag dan veranderen?
‘De oplossing is niet dat we elkaar veroordelen of aan de schandpaal nagelen, maar dat we met elkaar in gesprek gaan. Dat is ook voor de melders het fijnst - als ze met Matthijs in gesprek kunnen. Daar zit de oplossing. Het is niet één persoon die deze cultuur maakt; we faciliteren het met z’n allen. En dat moeten we ons allemaal aantrekken. Hij wordt zo hard aangepakt omdat hij Matthijs van Nieuwkerk is. Maar laakbaarder is eigenlijk dat er sprake lijkt te zijn van een werkgever die niet heeft ingegrepen terwijl dat wel zijn plicht is.’

Hoe kunnen we stoppen met het faciliteren van dit gedrag?
‘Door de mond open te trekken als je ziet dat zoiets gebeurt. De meeste mensen doen dat niet omdat ze denken: als ik dat doe, ben ik dadelijk zelf slachtoffer. De rol van de omstanders is essentieel.

Ironisch is dat er het afgelopen jaar al best veel gebeurd om grensoverschrijdend gedrag te beteugelen in de cultuursector. Maar dat zie je niet in het nieuws

Tot begin dit jaar hebben wij ons voornamelijk gericht op de melders omdat we beperkte financiële middelen hebben en we vonden dat de melders prioriteit hadden. Maar bij de oprichting van Mores hadden we al het idee dat er ook aan preventie en advies moet worden gedaan. Daar zijn al veel ideeën voor ontwikkeld maar het ontbrak ons vooralsnog aan de financiële middelen om het te rollen. Gelukkig hebben we dit voorjaar financiële ondersteuning van OCW gekregen en is onze opdracht uitgebreid met preventie en advies. We willen aansturen op een cultuurverandering: van een zwijg- naar een aanspreekcultuur.’

Hoe nu verder?
‘Er wordt hard achter de schermen gewerkt; eigenlijk begint het nu pas. Het stroomlijnen van alle meldingen, het geven van adviezen en het uitzetten van trainingstrajecten om mensen te helpen een cultuurverandering in hun organisatie op gang te krijgen. Daar is gelukkig heel veel animo voor.

Ironisch is dat er het afgelopen jaar al best veel gebeurd om grensoverschrijdend gedrag te beteugelen in de cultuursector. Maar dat zie je niet in het nieuws; daar zie je alleen iets wanneer het mis gaat. Door de diverse geruchtmakende zaken van de afgelopen jaren staat het nu heel hoog op de agenda, alleen moet iedereen ook wel uitvinden hoe ze in hun organisatie die cultuur gaan veranderen. En daar zijn mensen heel creatief in.

Heel positief is bijvoorbeeld dat partijen in televisieland – NPO, de publieke omroepen, Talpa en facilitaire bedrijven - aan tafel zitten om een convenant op te stellen waarin gelijke normen en waarden zijn geformuleerd over grensoverschrijdend gedrag. Zodat iedereen weet waar hij aan toe is als het misgaat. Want aan willekeur hebben we ook niks.’

 

Bekijk meer van

Dossier Van Nieuwkerk

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.