Tegel Beeld en Geluid

— maandag 26 mei 2008, 10:03 | 10 reacties, praat mee

Krant geeft geld om niets te publiceren

UPDATE Dagblad De Telegraaf heeft journalist Micha Kat een bedrag aangeboden van 10.000 Euro om geen stukken van hem te hoeven afdrukken. Dat heeft Kat vandaag bekend gemaakt op zijn weblog Klokkenluideronline. Kat vertelt daar dat hij door de krant was aangenomen als correspondent te Bangkok, toen alles opeens en zonder opgaaf van redenen door De Telegraaf werd teruggedraaid. Aanvankelijk wilde De Telegraaf alleen betalen als Kat zijn mond zou houden, maar die eis heeft Kat met zijn advocaat van tafel kunnen krijgen. De krant heeft nog altijd geen enkele commentaar op de kwestie gegeven. Op zijn weblog speculeert Kat over een Berufsverbod dat alle journalisten zou treffen die relaties hebben onderhouden met Theo van Gogh. Eerder schreef hij hierover op De Nieuwe Reporter.

Bekijk meer van

Praat mee

10 reacties

John, 26 mei 2008, 11:17

De oorzaak van zijn ‘ontslag’ lijkt me nogal duidelijk: de reputatie van Kat als ongeleid projectiel. Je kunt wel iedereen tegen de schenen schoppen, vooral ex werkgevers, maar op een gegeven moment gaat dat tegen je keren. Dat lijkt me dus geen Berufsverbod.

Hans, 26 mei 2008, 11:41

Micha Kat heeft inderdaad een beroerde reputatie. Hij is suggestief en schrijft maar wat, een beetje losgeslagen.  Hij heeft geen geld gekregen om zijn mond te houden, maar Telegraaf wil Kat gewoon niet laten schrijven omdat hij wat dat betreft ‘onbetrouwbaar’ is en zeker niet prettig om samen te werken.

Lotte van Doorn, 27 mei 2008, 08:27

Grote vraag is waarom de Telegraaf Kat in de positie heeft laten komen een vergoeding te kunnen eisen. Dat betekent toch dat de Telegraaf een opdracht verstrekt heeft aan Kat. Dat betekent dat de krant ergens in het begin stadium heeft zitten maffen. Tja, en belofte maakt schuld.

Lotte van Doorn, 27 mei 2008, 08:29

PS. Redactie: als Kat ergens eerder over geschreven heeft bij DNR, is een linkje toevoegen in het artikel een vriendelijke geste. Zomaar een tip.

Lars Pasveer, 27 mei 2008, 09:39

Beste Lotte, het DNR-stuk is de eerste link in het artikel waarnaar we verwijzen. Lijkt me afdoende.

Jan Dijkgraaf, 27 mei 2008, 10:20

Micha Kat kan maar beter nooit naar een bos gaan. Daar zijn te veel bomen om vijanden achter te zien.
Het is inderdaad een grove blunder van een redactiechef om iemand die in het publieke domein gaat staan urineren een (soort) contract aan te bieden; er moeten toch beter opgevoede correspondenten te vinden zijn. Terecht dat De T. moest bloeden voor deze selectiefout.
Maar Berufsverbot? Micha, je bent toch wel wijzer? Ik heb een paar jaar Theo van Gogh als columnist bij Metro gehad en ik ben nooit getracteerd op een boycot. Maar ik plas dan ook op plaatsen waar het hoort.

Lotte van Doorn, 27 mei 2008, 14:41

@ Lars.

Liefje toch. Tuurlijk is het logisch dat je de url van een artikel niet verstopt onder het woord zelf, maar onder een woord drie zinnen daarvoor. Het is puur te wijten aan mijn beperkte internetkennis dat ik dit niet doorhad. Was even de gouden regel vergeten: de journalist heeft altijd gelijk! :-)))

Aline van der Meulen, 27 mei 2008, 19:43

Wie zijn Hans & John? Werken zij voor De Telegraaf? Als je zulke ongenuanceerde en gepeperde kritiek op Kat uit, toon je dan een gentleman door bekend te maken wie je bent en vanuit welke invalshoek je een oordeel velt. Durft dan niemand het op te nemen voor Kat? Waar blijven alle journalistieke collega’s met het hart op de juiste plaats? Want is het niet merkwaardig dat Kat uit het niets ontslag wordt aangezegd, maar nog erger: zonder opgaaf van reden! Uit de reacties van John & Hans maak ik op dat zij het gedrag van de Telegraaf gerechtvaardigd vinden. Is dat het ook? Als de krant een ‘meneer’ is, dan mag je toch op zijn minst verwachten dat sollicitanten op een respectabele manier worden behandeld? Journalistiek bedrijven gaat tenslotte over zo helder en objectief mogelijk een boodschap overbrengen. Kennelijk was de hoofdredactie van De Telegraaf aangaande de kwestie Kat, deze begin principes van de journalistiek even uit het oog verloren. Kat had toch op zijn minst recht op een verklaring voor deze plotse wende van zijn lot?
Kennelijk heeft De Telegraaf ook een reputatie hoog te houden. De waarheid vertellen is niet altijd makkelijk.

John, 28 mei 2008, 14:33

Ik ben niet van De Telegraaf, ik constateer simpelweg dat zijn reputatie niet echt meewerkt, kijk eens naar zijn NRC Ombudsman, waar hij ongeveer de halve Nederlandse journalistiek afbrandt. Dat moet hij allemaal zelf weten, maar ik vrees dat het dan erg moeilijk wordt om je nog te handhaven als je tegelijkertijd in deze branche je brood wil verdienen. Verder neem je het wel erg snel op voor Kat, terwijl je tot nu toe alleen zijn versie hebt gelezen.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.