— donderdag 19 april 2018, 10:30 | 0 reacties, praat mee

De Pegel gaat langs bij Rens Lieman: ‘Een subsidie krijg je eerder dan je denkt’

© Truus van Gog

Hoe creëer je ruimte voor journalistiek die je écht belangrijk vindt? Om daarachter te komen, spreken freelancers Sjoerd Arends en Erwin van ’t Hof met vakgenoten. Deze keer met Rens Lieman, die een boek schreef. Benieuwd naar het hele gesprek? Luister dan via deze website en alle grote podcastsapps naar De Pegelpodcast.

Rens Lieman zit er ontspannen bij. Op tafel ligt het eindproduct van ‘tien hele intense maanden’: ‘Uber voor Alles’. Een boek over de on-demand economie. Bij wijze van research werkte hij zelf voor Uber, Deliveroo en schoonmaakaanbieder Helpling. Dat ging met open vizier: ‘De bedrijven wisten dat ik journalist was en vonden dat geen probleem’. Hij sprak met de werkers, de opdrachtgevers en experts om een beeld te scheppen van de maatschappelijke voordelen en uitdagingen van deze bedrijven die vraag en aanbod met slimme technologie bij elkaar brengen.

Waarom zo’n serieus boek?
‘Ik heb vijf jaar in vaste dienst voor Esquire gewerkt, daarna verhuisde ik naar New York waar ik aan de slag ging als freelancer.’ Toen hij na twee jaar terugkeerde naar Nederland, gooide hij het roer om. De reden: ‘Ik schreef toen al jaren verhalen die leuk waren maar niet per se nodig om te lezen. Ik vind het tof om een mooi profiel van een bekend iemand te maken, maar zocht nu een serieuzer onderwerp met maatschappelijke impact. Dat onderwerp vond ik in de on-demand economie.’   

En nu, na veel avonden doorpakken, is die impact er. Rens werd in de Tweede Kamer uitgenodigd om tijdens een hoorzitting met politici en wetenschappers te vertellen over de uitdagingen van de on-demand economie. ‘Als je in het onderwerp duikt, heb je al gauw door dat de wetgeving soms achterloopt op de technologische ontwikkeling.’ Ook wordt hij nu gevraagd, en betaald, voor sprekersklussen over de on-demand economie. Zo stond hij eind maart in De Balie tijdens een avond over het werk van morgen. 

Toen Rens in april 2017 aan zijn boek begon, besteedde hij de helft van zijn tijd aan het project. Daarnaast deed hij journalistieke en commerciële klussen. ‘Ik besefte al snel dat ik het op die manier nooit ging redden om het boek op tijd af te krijgen. Toen heb ik me volledig op het schrijven gericht.’ Tijdens die periode knoopte hij de eindjes aan elkaar door geld te lenen. Ook zijn vriendin betaalde een paar keer de huur. ‘Het was keihard werken. Ik was op mijn gedeelde werkplek (een plek bij De Coöperatie in Amsterdam red.) vaak de laatste die het licht uitdeed. Ik heb een relatief lage huur en geen kinderen. Anders had het niet gekund.’ 

Gelukkig was er ook het Fonds voor Bijzondere Journalistieke Projecten. ‘Ik werd erop gewezen door mijn uitgever (Business Contact red.). Ik dacht toen: waarom ben ik die subsidie waard? Het is toch niet zo bijzonder wat ik doe? Ik doe gewoon mijn werk als journalist.’ Maar hij vulde de aanvraag in en kreeg de subsidie toegewezen. ‘Dat was erg fijn. Als ik iets aan andere freelancers mag meegeven, dan is het dat je vooraf niet moet denken dat je geen kans maakt op een uitgever of geld uit een fonds. Ik denk zelfs dat ik meer geld had kunnen krijgen als ik me beter had verdiept in de fondsenwereld.’

De totale aanvraag kostte relatief weinig tijd. ‘Ik had eerder een uitgebreid plan gemaakt voor de uitgever. Dus het meeste werk was al gedaan.’ Gesteund door het Fonds voor Bijzondere Journalistieke Projecten kon hij onder meer op reis naar Amerika om interviews te doen.

De samenwerking met uitgever Business Contact is goed bevallen. ‘Toen ik aan het boek begon, heb ik mijn plan voorgelegd aan een meer ervaren schrijver. Die zei toen gelijk: “Met deze deadline wordt het nachtwerk om je boek op tijd af te krijgen.”’ Uiteindelijk was het boek een maand later klaar dan in het contract stond. ‘Ik had dat van tevoren al aangegeven aan de uitgever. Ze waren wel gewend dat schrijvers soms wat meer tijd nodig hebben om een project af te krijgen.’

Meer sprekersklussen staan op de rol en hij is zelf nog lang niet klaar met het onderwerp. Zelf had Rens niet verwacht dat een boek schrijven zoveel nasleep zou geven. ‘Toen ik begon met het boek had ik geen groot plan uitgedacht. Ik ben het gaan doen omdat ik het leuk en interessant vond. Eerlijk gezegd fladder ik een beetje door het freelance bestaan heen.’

Dat hij niet kan wachten om aan zijn tweede boek te beginnen blijkt wel als we hem dit verhaal nasturen. Hij is bezig met een voorstel voor een nieuw boek. Deze keer wil hij proberen de financiën beter op orde te houden en, geeft hij aan, ‘wil ik er een paar maanden langer de tijd voor nemen’. Benieuwd naar ‘Uber voor Alles’? Hier vind je meer informatie. Op Twitter houdt Rens alle laatste ontwikkelingen over de on-demand economie bij. 

DE PEGEL PODCAST

Benieuwd naar het hele gesprek met Rens Lieman? Luister dan hieronder naar De Pegel podcast. Sjoerd en Erwin gaan elke aflevering langs bij een freelancer om te vragen hoe zij verhalen vertellen die zij belangrijk vinden en tegelijkertijd hun broek ophouden.

Wat we leerden van Rens Lieman:
- Fondsen en uitgevers zijn zeker niet zo onbereikbaar als soms wordt gedacht.
- Een (goed) boek schrijven brengt onverwachte kansen, zoals spreekopdrachten.
- Benadruk tijdens onderhandelingen bij uitgevers je meerwaarde. Het is bijvoorbeeld wat waard als een schrijver ter plaatse is in New York (hierover hoor je meer in de podcast).

RensLieman_DePegel_2018

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.