website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

De Pegel gaat langs bij Prosper de Roos: ‘Ik zorg dat ik tijd heb om te dagdromen’

Erwin van 't Hof en Sjoerd Arends — Geplaatst op Wednesday 10 October 2018, 11:00

© Truus van Gog

De Pegel Hoe creëer je ruimte voor journalistiek die je écht belangrijk vindt? Om daarachter te komen, spreken freelancers Sjoerd Arends en Erwin van ’t Hof met vakgenoten. Dit keer met freelance radiomaker en filosoof Prosper de Roos. ‘Als ik niets hoef, kom ik tot ideeën.’

Als we bij Prosper langsgaan, ­vallen we met onze neuzen in de boter. Hij werkt aan een radiodocumentaire over klimaatverandering. ‘Het is echt puzzelen met de montage’, vertelt hij terwijl we onze podcastspullen op zijn keukentafel uitstallen. Voor de NTR reisde hij naar Denemarken, Engeland en Frankrijk. Hij sprak mensen over de opwarming van de aarde. ‘Ik gebruik de zeestromen als rode draad. De oceanen hebben een enorme invloed op het klimaat. Zo ga ik van personage naar personage.’

Hij is al bijna een jaar met het project bezig. Hoe kan een radiomaker zich zo lang onderdompelen in een onderwerp?

Een belangrijk ingrediënt is tijd. Eigen tijd om precies te zijn. ‘Ik ben altijd relatief lang bezig met een synopsis en het vinden van mensen. Waar kan ik langskomen? Wie zijn de personages? Dat wil ik allemaal concreet hebben voordat ik het verhaal pitch. Soms vraag ik van tevoren of er bij de omroep interesse is in het onderwerp.’
Voor zijn documentaire over klimaatverandering maakte Prosper een zeer uitgebreide pitch. ‘Daarin staat wie ik ga spreken, wat de relevantie van de film is, hoe ik het wil aanpakken, dat soort zaken. Zo duidelijk mogelijk.’

Prosper benadrukt dat hij ook regelmatig tijd vrijmaakt om niets te doen. Een belangrijk onderdeel van zijn creatieve proces. ‘Als ik niets hoef, kom ik tot ideeën. Ik neem dagen vrij om naar exposities te gaan, films te bekijken of om helemaal niets te doen. Zodat ik de ruimte heb voor dagdromen. Op het moment dat je niets doet en je je geest de ruimte geeft, ben je ook iets aan het doen. Het is voor mij een investering die nog niet direct tastbaar is, maar die zich later concreet terugbetaalt.’

Toen zijn plan voor de klimaatdocumentaire af was, klopte de journalist aan bij de NTR. Daar kon hij vrij eenvoudig terecht, dankzij zijn netwerk. Prosper is geen onbekende in de radiowereld. Hij werkte onder meer mee aan afleveringen van Toendra, een reeks korte radiodocumentaires van de VPRO. ‘Zeker in het geval van langere documentaires is het radioland vrij overzichtelijk. Het enige tijdslot is Radiodoc van de NTR/VPRO, daar werken maar een paar mensen. Omdat ik ze door eerder werk ken, kan ik ze makkelijk benaderen. Ze weten ook wat ze van me kunnen verwachten.’

Dat Prosper zijn documentaire verkoopt, wil nog niet zeggen dat de financiering rond is. ‘Zeker omdat ik naar het buitenland moest, was de vergoeding van NTR niet genoeg. Samen met de redactie deed ik een aanvraag bij het NPO Fonds. Die werd gehonoreerd.’ Maanden nadat hij aan zijn project begon, kon hij op reis. ‘Een groot project zoals dit is iets waar je een lange adem voor nodig hebt. Zodra je je daar bewust van bent, is het makkelijker om die adem te vinden.’

Ervaring is ook belangrijk. Niet alleen tijdens de pre-productie en het aanvragen van subsidie, ook tijdens het productieproces. ‘Zeker in de montagefase is voor mij de verleiding groot om alleen maar door te gaan. Ik weet dat ik dan roofbouw op mezelf pleeg. Heel langzaam duikt er een stressniveau in. Er is discipline nodig om ervoor te hoeden dat je ergens te veel induikt. Voor je het weet, zit je in een situatie waarin je alleen kunt vechten of vluchten. Er is geen ruimte meer om rustig na te denken. Ik moet bij mezelf op de rem trappen en zeggen: “Voor vandaag heb ik dit gedaan, morgen is er weer een dag.”’

Het is niet alleen de mix van tijd, netwerk en ervaring die ervoor zorgt dat Prosper zijn verhaal kan maken. ‘Ondanks de steun van de NTR en het fonds moet ik zorgen dat ik mijn kosten laag houd. Ik ga weinig op vakantie, heb geen dure abonnementen en heb geen kinderen. Begrijp me niet verkeerd. Ik ben geen Stoïcijn hoor, ik geniet van het leven.’

Daarnaast doet hij soms losse klussen, zoals audio-­opnames, montages en het maken van ondertitelingen. ‘Je moet nu eenmaal ook boodschappen kunnen doen.’
Voor Prosper is een laag uitgavenpatroon een zacht prijsje om te doen wat hij graag wil. ‘Op het moment dat de financiering van een eigen documentaire rond is, weet ik dat het geluk dat ik daaruit haal vele malen groter is dan het bezit van dure spullen.’

 

Wat we leerden van Prosper
• Vrije tijd is soms nodig om creativiteit aan te wakkeren
• Een goede en concrete pitch kan veel tijd kosten
• Radiodocumentaires zijn relatief goedkoop om te maken (hier hoor je meer over in de podcast)
• Filosofische verhalen lenen zich goed voor audio (hier hoor je meer over in de podcast)

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

De orde van Chaos 2018