website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

De mediawereld verandert sneller dan je kunt beschrijven; Mark Deuze en Mirjam Prenger doen een poging

Dolf Rogmans — Geplaatst op maandag 11 februari 2019, 11:56

Opinie Dat de mediawereld volop in beweging is, mag een understatement heten. Hoe hard het gaat en hoe ingrijpend het is, klinkt maar weer eens door in het boek ‘Making Media. Production, Practices, and Professions’, onder redactie van de Nederlandse wetenschappers Mark Deuze en Mirjam Prenger.

Aan de hand van 34 bijdragen van wetenschappers wereldwijd schetsen zij een beeld van de afgelopen tien jaar in de media. De toenemende effecten van internet, de vervaging en verbreding van de mediawereld (iedereen is uitgever en producent, wat is nog het verschil tussen journalistiek, advertenties, PR, muziek en games?), de economische aspecten en ook de effecten op de makers komen voorbij.

Het boek besluit met interviews met vier wetenschappers uit Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Zuidoost Azië en Afrika over de toekomst. Daarmee biedt het boek ook leesvoer voor de journalist die niet alleen wil terugkijken.

Opvallend daarbij: de mediawereld is overal hetzelfde, of je nu in Brazilië, Zuid-Afrika of New York journalist of uitgever bent. Wereldwijd hebben de bestaande en nieuwe spelers last van Facebook en Google. Die hebben wel de lusten van wat we maken (de advertentie-inkomsten) en niet de lasten (het maken van al dat moois). Daarboven worstelen journalisten wereldwijd met de spagaat dat ze graag hun werk doen, maar dat het voor de meesten te weinig oplevert. En ook de permanente druk wordt wereldwijd gevoeld. Je kunt altijd en overal op elke manier publiceren en communiceren. En je publiek verwacht dat ook, althans dat denken we en dus gaan we daar in mee.

Communiceren met je doelgroep kost vaak meer tijd dan de aanvankelijke productie, beschrijft een van de onderzoekers. Aan al die veranderingen komt voorlopig geen einde. We staan misschien nog maar aan het begin. De mediawereld verandert sneller dan je kunt beschrijven in een boek en toch is het een nuttige en fijne momentopname.

Making Media. Production, Practices, and Professions. Edited by Mark Deuze & Mirjam Prenger. Amsterdam University Press. ISBN 9789462988118. Het boek is gratis te downloaden via researchgate.net

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Villamedia Sluiten

Inloggen

Registreren

Vul onderstaande gegevens in voor exclusieve toegang voor NVJ-leden.