word studentlid

— dinsdag 20 september 2022, 06:00 | 0 reacties, praat mee

De loopbaan van Jeroen Gortworst is ‘een groot kronkelpad’. Nu wil hij jongeren een stem geven als Journaalverslaggever

De loopbaan van Jeroen Gortworst is ‘een groot kronkelpad’. Nu wil hij jongeren een stem geven als Journaalverslaggever
Jeroen Gortworst stapt over van NOS Stories naar het Journaal: 'Ik had nog vijf jaar bij Stories kunnen werken. Maar het kriebelde om een ander soort verhalen te maken. Ik wil op het nieuws af.’ - © NOS

Dit is géén interview met iemand die al vanaf kinds af aan de ambitie heeft om journalist te worden. Want Jeroen Gortworst (30), sinds 1 september verslaggever bij het NOS Journaal, wilde op de middelbare school architect worden. Maar toen Gortworst in de vierde klas een vakkenpakket koos dat aansloot op zijn droombaan, bleek hij er ‘heel erg slecht’ in te zijn. Via een stage belandde hij op de productieafdeling van de omroep – een stuk op afstand van de inhoud. Laatste wijziging: 20 september 2022, 19:53

Tijdens die stage ontdekte Gortworst wél dat hij ‘de inhoudelijke kant’ - de journalistiek - heel interessant vond. Kranten begon Gortworst pas tijdens z’n studie te lezen: “Ik had hele andere interesses, sport bijvoorbeeld”. Via een tweede stage kwam Gortworst terecht bij NOS op 3. “Ik had geen enkele kennis van de journalistieke mores. Die heb ik al doende geleerd van mijn collega’s.”

Ik heb mijzelf een lange tijd heen-en-weer gepingpongd

Zelf omschrijft Gortworst zijn carrière als “een groot kronkelpad”. Na zijn stage belandde hij bij NOS Sport, waar hij weer bij de productie terecht kwam. “Ik heb mijzelf een lange tijd heen-en-weer gepingpongd”, lacht hij. “Na een jaar kreeg ik de vraag of ik een screentest wilde doen als social verslaggever. Sindsdien ben ik bij de inhoud gebleven.”

NOS Stories
Gortworst stond samen met een aantal anderen aan de wieg van NOS Stories – het platform van de NOS gericht op jongeren, onder meer actief op sociale media zoals Instagram, YouTube en TikTok. “We begonnen met korte nieuwsvideo’s op Instagram”, lacht Gortworst. Social media zoals Instagram waren destijds nog vrij nieuw, het was wederom aldoende leren. “De NOS bediende de jongere doelgroep goed met het Jeugdjournaal, voor de doelgroep tussen twaalf en achttien jaar zat een gapend gat. De NOS is er voor iedereen, dus we vonden het belangrijk om het gat op te vullen.”

Inmiddels is NOS Stories een grote speler op ‘jonge’ social media, met ruim 970.000 volgers op Instagram, 151.000 abonnees op YouTube en 340.000 volgers op TikTok.

Tekst loopt door onder de foto

Nu was de NOS niet de eerste (Nederlandse) journalistieke organisatie die zich destijds op Instagram stortte, uniek was wel dat de redactie heel veel feedback vroeg aan haar volgers. “Dat is altijd de kracht geweest van Stories”, legt Gortworst uit.“Middelbaar scholieren hebben het idee dat ze gehoord worden. In het begin vroegen we wat ze wilden. ‘Wil je wel of geen weervideo’s?’, ‘Wat vind je van onze ondertiteling?’ Overal vroegen we feedback op.”

‘Feedback zorgt voor mooie verhalen’
Het was dus niet klassiek zenden zoals je vaak zag bij nieuwsmedia. “Het voordeel is dat je heel veel tips via DM en comments binnenkrijgt. Je ontwikkelt een feilloos gevoel voor wat er speelt onder de doelgroep. Als journalist denk je dat de doelgroep bepaalde onderwerpen heel belangrijk vindt, maar door de feedback ontdek je dat dat thema geen deuk in een pakje boter slaat.” Het vragen van feedback, zegt Gortworst, zorgt ervoor dat je als redactie weet wat er leeft, “en het levert ook nog mooie verhalen op die je niet zomaar zou kunnen maken”.

Een van de belangrijkste lessen uit die vijf jaar, zegt Gortworst, is dat je als medium moet zijn waar jouw doelgroep ook is. “Jongeren gaan geen externe app downloaden om jouw filmpjes te bekijken. Ze vinden het fijn als je in hun feed opduikt. Dat betekent wel dat je op steeds meer plekken aanwezig moet zijn.”

De eerste week bij het Journaal zit er net op voor Gortworst: “Ik ben doodmoe”. Maar als Gortworst vertelt over zijn tijd bij NOS Stories, dan doet hij dat vol passie. Waarom dan toch die overstap naar het ‘volwassen mensen Journaal’? “Ik had nog vijf jaar bij Stories kunnen werken. Maar het kriebelde om een ander soort verhalen te maken. Ik wil op het nieuws af.”

Jongeren mogen veel meer gezien worden in het Journaal

En Gortworst denkt dat hij iets kan toevoegen aan het Journaal. “Ik ben jong en kom van een jongerenredactie. Ik vind dat jongeren veel meer gezien mogen worden in het Journaal. Het gaat gewoon niet goed met jongeren. Mentaal hebben ze het lastig, leerachterstanden, gigantische studieschulden, geen perspectief op een huis, een klimaatcrisis waar ze tegenaan hikken. Ze staan vaak onderaan de prioriteitenladder, merk ik. Ik zie het als doel om hun perspectieven beter te vertellen. En dan niet met een jongerenwerker die over ze praat, maar met henzelf.”

Instapniveau
Daarnaast ligt het instapniveau van het Journaal best hoog, ervaart Gortworst. “Soms is het ingewikkeld, zeker met de moeilijke dossiers van deze tijd. Soms vind ik het al lastig te begrijpen. Bij Stories ga je bij ieder verhaal vijf stappen terug om iets goed uit te leggen. Dat is misschien wat veel voor het Journaal, maar we kunnen denk ik vaker één stapje terug doen om het instapniveau ietsje te verlagen. Want als ik het al amper kan begrijpen, dan gaat het bij mensen op de bank ook het ene oor in en het andere oor weer uit.”

Zit Gortworst nu tot zijn pensioen bij de omroep? “Collega’s zeggen wel eens grappend dat ik verliefd ben op de NOS. Ik vind het nog steeds heel erg leuk - zeker als ik zie hoeveel van mijn vrienden zich doodvervelen op hun werk. De rest van m’n leven bij de NOS? Dat zou wel heel wat zijn, maar ik zou het me zomaar kunnen voorstellen dat ik op een dag wakker word en denk: ‘Ik ben 67!’.”

Ook een nieuwe stap in je loopbaan? Tip Villamedia via redactie@villamedia.nl.

Jeroen Gortworst (1992) studeerde Media en Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam en volgde later een minor journalistiek. Na twee stages bij de NOS trad hij 2014 in dienst bij de omroep en was Gortworst achtereenvolgend redacteur bij NOS Evenementen, producer bij NOS Sport, redacteur bij NOS op 3, radionieuwslezer op 3FM en FunX en presentator/verslaggever bij NOS Stories. Sinds 1 september is hij verslaggever bij het Journaal. Daarnaast maakte hij met zijn NOS-collega’s Rivkah op het Veld en Winfried Baijens de prijswinnende podcastserie ‘De schaduwspits’ over (het gebrek aan) openlijk homoseksuele voetbalspelers. Gortworst sluit overigens niet uit dat er nog een vervolg komt aan de podcast: ‘Vanuit de NOS is daar ruimte voor’.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.