mgm nvj maart

— dinsdag 15 april 2014, 15:57 | 2 reacties, praat mee

De krant van nu kan wel een meneer zijn

Internet biedt ongekende mogelijkheden, maar de Media Groep Limburg ziet uitsluitend een noodzaak het nieuws gratis weg te gooien. Met hun abonneebestand hebben de Limburgse kranten goud in handen, maar ze zien het niet. Ze zien internet uitsluitend als een gevaar en zetten in plaats van de lezer de journalist voorop, bepleit freelance journalist Marc van der Sterren. Laatste wijziging: 24 april 2014, 17:00

‘Dinosaurus is nog vitaal’, stond er boven een artikel in Dagblad de Limburger waarin je MGL-directeur Loek Radix z’n eigen dinosaurus om ziet duwen. De kolos blijft echter stevig overeind. Niet vanwege de inspanningen of de visie van het krantenbedrijf, maar gewoon door het abonneebestand. (Radix sprak tijdens een discussiebijeenkomst van de NVJ. Een verslag staat hier, red.)

Het ligt in elk geval niet aan Radix dat de dino in deze tijden nog steeds in leven is. De tijden veranderen snel, maar de directeur ziet niets in innovaties. “Laten we niet halsoverkop kiezen voor verdienmodellen die tot een ongewis avontuur leiden.”

Ik was helaas verhinderd toen hij die zin uitsprak tijdens een debat in Weert over de regiojournalistiek. Maar hij schijnt het echt gezegd te hebben. Het stond in zijn eigen krant.

Nee, als je internet blijft gebruiken zoals we dat vanaf het begin van de digitale snelweg hebben gedaan, dan leveren digitale initiatieven geen geld op. Hooguit peanuts. Maar daar betaal je de kosten niet mee terug. En lezers gaan echt geen abonnementsgeld meer betalen als ze het duur vergaarde nieuws gratis op internet kunnen oprapen.

Toch is dat precies waar Radix op inzet. Hij is van een papieren generatie die niet gelooft dat internet alternatieve inkomsten kan opleveren. Dus gaat hij het nieuws nog grootschaliger gratis verspreiden, nu samen met omroep L1. Zijn visie: “Hoe we daar geld mee gaan verdienen, moeten we later maar zien.”

Met de visie van Radix hou je geen dinosaurus in leven. Die dino is enkel en alleen nog vitaal dankzij de trouwe abonnees. Het worden er wel minder, maar ondanks alles brengen ze met hun 140.000den jaarlijks toch nog 50 miljoen euro naar de krant. Daarom en daarom alleen staat de krant nog overeind. En echt niet vanwege de journalist, al noemt Radix hen “Ons kapitaal.”

Nee beste meneer Radix, de journalist is niet uw kapitaal. De krant, dat is de lezer. Dát is het kapitaal. Elke journalist is vervangbaar, al denkt u misschien van niet. Voor elke vertrekkende journalist staan tien nieuwe collega’s klaar. Maar een weggelopen lezer is onvervangbaar.

De Limburger heeft wel degelijk toekomst. De dinosaurus is nog niet dood. Hij moet zich alleen even omdraaien en zijn blik afwenden van het ravijn. Want daar ligt inderdaad geen toekomst. De toekomst ligt bij een visie en een andere houding. Met een heldere kijk op internet en vooral met meer bescheidenheid en oog voor de lezer.

Een lezer is meer dan een domme consument die alleen goed is om de krant te kopen. Een krantenlezer is sowieso slimmer dan de gemiddelde consument, alleen al omdat hij een krant leest. De krant mocht zijn lezer dus wel eens wat serieuzer nemen.

Er is echt geen noodzaak om het nieuws gratis weg te geven. Inkt op papier is nog steeds een probaat middel. Dankzij de huidige technologie kan dit zelfs worden verspreid zonder drukkerij of bezorging. Op afstand een printer aansturen is helemaal niet zo moeilijk. Maar MGL ziet het niet.
Internet is niet in de eerste plaats een medium om nieuws te publiceren, maar een medium om nieuws te vergaren. Ook en vooral voor de krant. Zelfs de beste journalist heeft tentakels tot in slechts enkele haarvaten van de maatschappij.

Maar de lezer van tegenwoordig neemt daar geen genoegen mee. Die wil exact weten wat er gebeurt, in álle haarvaten. Wat er gebeurt op zijn terrein en hoe dat precies in elkaar steekt. Als de krant hem dat niet biedt, gaat hij het zoeken op internet, waar hij het echter zelden zal vinden.

Maar gelukkig zijn er nieuwe manieren om dit soort nieuws aan te boeren. Internet kan een welhaast onuitputtelijke bron van informatie opleveren wanneer een krant verder kijkt dan Google. De krant, dat is de lezer. Vanuit die optiek is het abonnementenbestand het belangrijkste kapitaal van de krant.
De commercie is bij MGL ruimschoots ontwikkeld om de Limburgse lezer bereid te vinden een gedegen profiel in te vullen - een zo volledig mogelijke persoonlijk overzicht van zijn kennis, expertise en netwerk. Profielen die de krant dagelijks kan gebruiken voor het achterhalen van de feiten achter het Limburgse nieuws; voor een Limburgse visie op Nederlandse en Europese besluitvorming en voor ervaringen van Limburgers bij belangrijke gebeurtenissen in de wereld.

Op die manier is het zeer eenvoudig om van nieuwe bezuinigingen in de zorg en zelfs van gasboringen in Groningen Limburgs nieuws te maken. En dankzij deze methode krijgen ook de aanslagen in Abuja een Limburgse invalshoek.

Voor het eerst in de geschiedenis is er een instrument waarmee daadwerkelijk tot in de haarvaten van de regionale maatschappij kan worden doorgedrongen. Maar het vergt wel een cultuuromslag. Meneer de krant ziet de eigen journalist nog steeds als zijn kapitaal, de lezer is er slechts om de dino te voeren met harde euro’s. Ik besef dat het misschien wel erg veel gevraagd is van journalisten om hun voetstuk te ruilen met het lezersbestand dat totnogtoe uitsluitend gebruikt werd door de afdeling facturering. Maar de journalist zal zich toch moeten aanpassen aan de nieuwe tijd.

Want de krant van nu kan dan wel een meneer zijn. En hij is misschien nog wel vitaal. Maar meneer de dinosaurus begint wel een beetje blind te worden.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

2 reacties

J.C. Roodenburg, 18 april 2014, 11:57

Onjuiste conclusie. De journalist neemt wel degelijk zijn lezers serieus. Althans de meesten. Een journalist is grotendeels van zijn werktijd bezig lezers te bedienen, te beantwoorden en te mailen. Althans dat was het geval toen ik nog volop bij dagbladen werkte. Het contact is nu dankzij mailverkeer op internetsites en dankzij een adres in oud-kranten voor mij nog veel groter geworden. De ‘krant is een meneer’ stamt nog uit de tijd van persmagnaten.

Marc van der Sterren, 26 juni 2014, 14:54

Ik zeg niet dat de journalist de lezers niet serieus neemt. Ik zegt dat de Media Groep Limburg de lezers niet serieus neemt. Da’s misschien nog veel erger.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.