— donderdag 10 april 2014, 09:00 | 2 reacties, praat mee

‘Doe het samen in plaats van alleen’

'Doe het samen in plaats van alleen. Waarom alleen innoveren als je allebei de vernieuwing zoekt op internet? Dan kun je beter de krachten bundelen', zei Inge Brakman woensdagavond in Weert tijdens het NVJ-debat over regionale journalistiek. Daarmee herhaalde ze een hoofdlijn uit het advies dat een commissie onder haar leiding onlangs aan staatssecretaris Sander Dekker (Media) uitbracht. Laatste wijziging: 14 april 2014, 12:35

Onder de ruim honderd journalisten in de zaal was er weinig enthousiasme te bespeuren voor het idee. Dekker reageerde ook al terughoudend, constateerde Brakman zelf. ‘Dus ik heb nog veel zendingswerk te doen.’

Brakman: ‘Ik zie dit al jaren als een oplossing voor de problemen van de regionale journalistiek. Alles gaat naar internet en dan is het niet verstandig elkaar daar te beconcurreren. Dan kun je dus beter samenwerken. Over de exacte vorm waarin je dat kunt gieten, valt van alles te zeggen. Wij adviseren om de wet daarvoor aan de passen zodat er meer mogelijk wordt. Maar begin vast. Wacht niet. Ook binnen de huidige wet is van alles mogelijk.’ Brakman denkt dat de samenwerking op regionaal niveau uiteindelijk tot fusies van de organisaties kan leiden.

Journalist Ron Lodewijks van het Brabants Dagblad vanuit de zaal: ‘Het idee van samenwerken is te abstract. Voor je het weet ben je twee jaar aan het vergaderen en heb je nog niets. En die tijd hebben we niet.’

Helemaal alleen staat Brakman overigens niet met haar oproep. Provinciebesturen kijken ook steeds vaker zo naar de regionale media. De Limburgse gedeputeerde Peter van Dijk (PvdA) gaf aan dat Provinciale Staten van hem inmiddels verwachten dat hij voor het einde van het jaar met een plan komt om Limburgse media te laten samenwerken.

Hij heeft een miljoen euro beschikbaar om dat plan uit te werken. Voor daadwerkelijke steun heeft de Limburgse provincie geen geld. Van Dijk ziet met lede ogen aan dat de Limburgse kranten (weekbladen en dagbladen) en de Limburgse omroep L1 in handen zijn en komen van niet-Limburgse bedrijven. Hij wil Limburgse media voor Limburg, onderbouwde Van Dijk de bemoeienis van de provincie.

Ook in L1 en Media Groep Limburg (MGL), uitgever van het Limburgs Dagblad en De Limburger, vindt Brakman een medestander. De omroep en de kranten gaan samenwerken op internet. Later dit jaar starten ze een gezamenlijke nieuwssite. MGL-directeur Loek Radix schetste het dilemma van samenwerking: ‘We willen het bereik terug dat we voorheen met de kranten hadden. Nu zitten we met de krant op 40 procent en dat moet 80 procent worden. Hoe we daar vervolgens geld mee gaan verdienen, weet ik niet. Maar ik geloof er heilig in.’

Radix hield een pleidooi voor wel overwogen innovatie. ‘MGL is een gezond bedrijf. Zeer winstgevend. We hebben dus tijd.’ Op een omzet van 65 miljoen euro verdienen de Limburgse kranten nu zo’n 13 miljoen euro per jaar. Dat is een fors rendement. Radix: ‘Dat is hoog. Aan de ene kant om de overname door het Vlaamse Concentra mogelijk te maken en aan de andere kant is het een reëel bedrag. We maken de beste regionale krant van Nederland. En door die winst kunnen we als het nodig is miljoenen investeren. Alleen dan moeten het wel plannen zijn met uitzicht op winst. En die zie ik nog niet.’

En daarmee heeft de ondernemer een fors probleem. Wel geld en geen plannen. En het vooruitzicht dat het geld opraakt. Radix: ‘Ons publiek gaat langzaam dood. We bereiken met de krant geen jonger publiek. Het gaat langzaam, maar het is niet te stoppen. We hebben tijd, maar moeten wel iets anders bedenken.’

Innoveren als het voorspelbaar geld oplevert. Het kwam Radix op kritiek uit de zaal en van Brakman te staan. NVJ-secretaris Thomas Bruning hield een pleidooi voor journalistieke innovatie waarbij niet meteen aan de opbrengst wordt gedacht. MGL kan het zich immers veroorloven. Brakman gaf aan dat mediabedrijven veel te weinig geld reserveren voor innovatie.

Tegelijk onderschreef zij het pleidooi van Radix dat journalisten meer in euro’s moeten gaan denken. De directeur zelf gaf een lesje. ‘Neem Blendle. Iedereen is enthousiast. Maar ik zie het eerder als een bedreiging dan als een kans. Stel dat MGL per dag 10.000 artikelen van 30 cent verkoopt via Blendle, waarvan we dan 20 cent krijgen van Blendle. Dat is 6 ton op jaarbasis. Als 1 procent van mijn abonnees dan voor Blendle kiest en zijn abonnement opzegt, ben ik het geld al kwijt. Ik denk dat we minder artikelen via Blendle verkopen en meer abonnees aan hen kwijtraken. Op dat soort innovatie zit ik dus niet te wachten.’

Innovatie door journalisten zelf, daar heeft Radix het ook niet zo op. Hij denkt dat over 5 jaar 70 procent van zijn mensen nog hetzelfde werk doet. En die andere 30 procent heeft waarschijnlijk geen werk meer via MGL. Ook al zei hij dat niet hard op. Ook NRC-verslaggever Joep Dohmen denkt dat hij over 5 jaar nog hetzelfde werk doet, onderzoeksjournalistiek. ‘Er blijft een groep mensen die geld over heeft voor kwaliteitsjournalistiek’.

Brakman: ‘Ik denk dat het hiermee iets te rooskleurig wordt voorgesteld. Ik denk dat er al veel banen verloren zijn en dat er nu minder journalistiek bedreven kan worden dan voorheen. En dat proces stopt niet tenzij je iets bedenkt. Jongeren consumeren nog steeds heel veel media. Acht uur per dag. Maar ze willen andere dingen dan de journalistiek nu maakt en tegen een andere prijs. Journalisten moeten dus ook bij zichzelf te raden gaan.’

Louis van der Geijn, bestuurslid van de NVJ. ‘We moeten meer naar ons eigen handeltje kijken. Journalisten hebben verantwoordelijkheid voor hun eigen toekomst.’

Bekijk meer van

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

2 reacties

bartebisch, 10 april 2014, 10:33

Iedereen is lovend over de samenwerking tussen MGL en L1. Samen één website maken voor het snelle nieuws maakt handen vrij voor diepgang en duiding. Prima gedachte, prima initiatief.

Maar er schuilt ook een gevaar in. Namelijk dat het werkelijke probleem van de regionale journalistiek in alle euforie uit het oog wordt verloren.

Het probleem is dat de regionale krant allang niet meer doordringt tot in de haarvaten van de samenleving. De afgelopen tien, vijftien jaar is er alleen maar gesnoeid op personeel. Een vicieuze cirkel van abonnee- en advertentieverliezen, prijsverhogingen, bezuinigingen, abonnee- en advertentieverliezen etc. Waarom de cirkel niet een keer doorbreken? 

Hoofdredacteur Huub Paulissen (MGL) zei onlangs in Villamedia magazine over de samenwerking met L1: ‘We moeten nu samenwerken. Nog even en het is de lamme die de blinde de moet gaan helpen. Dan is het te laat”

Inderdaad, de krant is kreupel. De patiënt mist inmiddels enkele ledematen en moet het doen met een versleten ruggenwervel. Daar kun je nog even mee vooruit strompelen. Maar het vooruitzicht is onvermijdelijk de kist.

Daarom, kalefater het skelet eerst op. Hoe? Met meer mensen in de regio, die samen een dikkere krant maken. En bedenk tevens nieuwe digitale verdienmodellen voor de toekomst. Met een rendement van 25 procent moet dat kunnen. Geld zat.

Marc van der Sterren, 15 april 2014, 22:31

Juist. Digitale verdienmodellen, maar ook digitale productiemodellen. Waarom zijn kranten zo’n beetje de enige bedrijven die internet denken te moeten gebruiken om hun productie gratis weg te geven? Internet is er juist om informatie te verzamelen. Dagbladen hebben met hun abonnementenbestand een enorm kapitaal in handen. Waarom wordt dat niet gebruikt?

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.