— maandag 29 april 2019, 11:34 | 1 reactie, praat mee

De 36 publicatiemomenten volgens Carolien Vader

© Tessa Posthuma de Boer

Stel voor dat je elke maand in je blad een interview hebt met een BN’er (of expert, of ervaringsdeskundige of lezer), dan kun je wel 36 publicatiemomenten genereren op basis van één productie. Bladendokter Carolien Vader komt tot deze aanbeveling in haar op 7 mei te verschijnen ‘Content Playbook’. Een praktische handleiding om in tien stappen tot een contentstrategie en -formule te komen. Of het nu voor print of online is. Een voorpublicatie.

• Oproep Facebook: wat wil jij weten van… (4 weken voor publicatie. Doel: nieuwsgierig maken, engagement community)

• Blogpost: sfeerimpressie productie. Achter de schermen tijdens de fotoshoot met… (1 week voor publicatie. Doel: nieuwsgierig maken. Call to action: volgende week in de winkel)

• Link Achter de schermen blogpost distribueren op Facebook, Instagram, Twitter (1 week voor publicatie. Doel: distributie naar artikel)

• Blogpost: kort verslag van interview met … Hoogtepunten in een nieuwbericht, alleen als er echt nieuws is). (op de dag van publicatie magazine. Doel: call to action losse verkoop. Nu in de winkel!)

• Link nieuwsartikel distribueren op Facebook, Instagram, Twitter (op de dag van publicatie. Doel: distributie naar artikel)

• Story achter de schermen op Instagram (tijdens de lancering publicatie. Doel: call to action losse verkoop. Nu in de winkel!)

• 3 Losse foto’s en 3 Quotes van BN’ers op Instagram (komende 6 weken, 1 beeld p/w. Doel: awareness)

• Het gehele interview online als longread met video en fotomateriaal (online publicatie: 3 weken na lancering magazine)

• Link longread distribueren op Facebook, Instagram, Twitter (3 weken na publicatie. Doel: distributie naar artikel)

• Verwijzing in de nieuwsbrief naar de longread, voor alle digitale abonnees (3 weken na publicatie. Doel: distributie naar artikel)

• Publicatie lange video (onderwerp 1 + 2) op YouTube (3 weken na publicatie in de afspeellijst BN’ers. Doel: archiveren en vindbaar maken. Link naar longread in de omschrijving)

• Video: BN’ers over onderwerp 1. (3 weken na publicatie. Doel: optimaliseren bereik. Publiceren op Facebook en Instagram als native video (met link long read in onderschrift en via #linkinbio)

• Carrousel met 3 foto’s (1-2-3) van BN’er (4 weken na publicatie. Doel: optimaliseren bereik. Publiceren op Facebook, Twitter en Instagram (met link longread in onderschrift en via #linkinbio)

• Video: BN’ers over onderwerp 2 (5 weken na publicatie. Doel: optimaliseren bereik. Publiceren op Facebook en Instagram als native video (met link longread in onderschrift en via #linkinbio)

• Carrousel met 3 foto’s (4-5-6) van BN’er (6 weken na publicatie. Doel: optimaliseren bereik. Publiceren op Facebook, twitter en Instagram (met link longread in onderschrift en via #linkinbio)

Lees ook Voorpublicatie ‘Content Playboek’ van Carolien Vader: ‘Stop met aanmodderen’

Content Playbook van Carolien Vader verschijnt op 7 mei bij uitgeverij Lev. ISBN 9789400511163, 256 pagina’s, € 20,99.

Carolien Vader werkt al bijna 25 jaar in de media. Ze startte in 2002 haar bureau Bladendokter.nl en houdt zich vooral bezig met de transitie van traditionele media naar online en social media. Ze traint en adviseert (media)merken bij het ontwikkelen van crossmediale contentstrategieën. Ook werkt ze als coach voor hoofdredacteuren en conceptontwikkelaar van nieuwe mediamerken. Sinds 2010 werkt ze samen met Jonas Nouwen, internetstrateeg en online marketingexpert. In 2013 startten zij samen The Big Story, een bureau waarin hun beider expertises, marketing en media,  samen komen. Op de website kun je meer informatie vinden.

Praat mee

1 reactie

jos slats, 5 mei 2019, 17:00

Vergeet publicatiemoment 37 niet… Een briefje op het prikbord bij de supermarkt.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.