— maandag 5 februari 2018, 07:55 | 0 reacties, praat mee

Culturele diversiteit op de agenda bij het Financieele Dagblad

© Flickr

Een door het Financieele Dagblad georganiseerd debat over culturele diversiteit leidde bij de krant tot de vaststelling dat er ook bij het FD nog wat werk te verrichten is.

“Wij schrijven over de worsteling die veel bedrijven ervaren bij het laten verkleuren van de werkvloer, organiseerden er zelfs een debat over. Maar als wij de honderd bezoekers die middag hadden meegetroond naar de FD-redactie, twee verdiepingen hoger, dan hadden zij gezien dat wij deel uitmaken van een bolwerk dat nog witter is dan de meeste ondernemingen waarover wij schrijven. Boodschap van de kritische vraagstelster tijdens het debat: jullie hebben je mond vol over de gang van zaken bij andere bedrijven, maar kijk eerst eens naar jezelf.”

Op de redactie barst de discussie los. “Waarom is het FD zo’n wit bolwerk? En is dat erg? Zo ja, hoe kunnen we dat veranderen?” [...] “Het FD schreef onlangs drie vacatures uit voor de krant. Daar zijn drie goede kandidaten voor gevonden: twee vrouwen en een man. Maar hun achtergrond laat zich raden. Geen enkele geïnteresseerde van niet-westerse komaf meldde zich.”

De krant heeft in iedere geval nieuwe ideeën gekregen door na het debat nog te praten met bezoekers. “Ook met mensen die zich hebben gespecialiseerd in het scouten van multicultureel talent. Sociale media blijken in deze zoektocht een belangrijke rol te vervullen. “Ik heb 13 duizend onlinevolgers”, zei een jonge vrouwelijke marketeer die zich gespecialiseerd had in personal branding en diversiteit. Ze is actief op Instagram, Twitter, LinkedIn, Youtube en Facebook. “Ik kan zo wat talenten voor jullie scouten.”

Misschien moeten we daar maar eens beginnen: bij het werven van nieuw personeel verder kijken dan de gebruikelijke netwerken.” [...] “Niets doen is in elk geval geen optie.” Meer bij het FD


Lees ook het dossier dat Villamedia recent maakte over diversiteit:
Bewustmaken van onbewuste vooroordelen
Niets doen aan diversiteit is geen optie meer, betoogt Cécile Narinx
‘Mediabedrijven en opleidingen vinden diversiteit niet urgent genoeg’

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.