mgm nvj maart

— donderdag 10 maart 2016, 14:43 | 0 reacties, praat mee

Coöperatie voor freelancers opent virtuele deuren

Coöperatie voor freelancers opent virtuele deuren
Public Domain

“We hebben geen crisis in de journalistiek. De uitgevers zijn degene met een probleem. Zij zijn degenen die hun producten niet meer verkocht krijgen. Maar met de journalistiek zelf is niets mis.” Teun Gautier (voormalig uitgever van onder andere De Groene Amsterdammer) is stellig: de tijd waarin een journalist zijn werk leverde aan een uitgever die het vervolgens exploiteerde en die faciliteiten leverde is voorbij. De freelancer heeft de toekomst. En dat vereist een andere manier van werken. Laatste wijziging: 10 maart 2016, 15:37

Gautier denkt die manier gevonden te hebben en noemt het ‘De Coöperatie’, een samenwerkingsverband dat zijn leden onder andere helpt met zaken als aquisitie, belastingen, werkplekken, boekhouding, zelf publiceren in Blendle en het opvangen van arbeidsongeschiktheid.

“Er is een ecosysteem aan freelancers ontstaan, maar zij zijn niet per se ondernemers. De Coöperatie wil ze die dingen uit handen nemen waar ze zelf liever niet mee bezig zijn.” Donderdag opende De Coöperatie virtueel zijn deuren.

Die schaalvergroting is een belangrijk punt volgens Gautier. In massa zit macht, niet alleen wat de onderhandeltafel betreft (De Coöperatie wil met uitgevers om de tafel zitten om afspraken te maken over leveringsvoorwaarden), maar ook op het gebied van kennis delen. Leden van De Coöperatie kunnen hun expertise aan andere leden verkopen, De Coöperatie deelt in de winst.

“Niets is verplicht”, aldus Gautier. “Een lidmaatschap kost 20 euro per maand. Voor dat bedrag krijg je enkele basisdiensten, zoals toegang tot nieuwsfeed. Overige diensten zet je per module aan. Als je liever zelf onderhandelt over woordprijs, dan kan dat.” Dat zelfstandigen daar oor naar hebben, blijkt uit onderzoek van de NVJ. 61 procent van de respondenten overwoog zich aan te melden bij De Coöperatie.

Op de vraag of Gautier niet gewoon geld wil verdienen over de rug van freelancers die het toch al zwaar hebben, reageert de uitgever ontsteld. “In tegendeel. Wij willen krachten bundelen. En de winst vloeit terug naar de leden.”

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.