Afstudeerprijs Villamedia 2019

— donderdag 24 oktober 2019, 09:29 | 0 reacties, praat mee

Jolan Douwes over hoe je jezelf zichtbaar maakt

© Paul Ryding

Journalist en loopbaancoach Jolan Douwes geeft advies. Ditmaal aan een documentairemaker die tijdens een functioneringsgesprek te horen krijgt dat hij zichzelf ‘zichtbaarder’ moet maken. Douwes denkt mee over een sterkere presentatie.

De documentairemaker is bijna niet te vinden als ik hem google. Op de sociale media is hij nauwelijks actief. De journalistieke prijs die hij twee jaar geleden won, staat niet eens op zijn LinkedIn-profiel. ‘Ik houd niet van borstklopperij’, verweert hij zich. ‘Het gaat toch om de inhoud?’ Maar zijn documentaires lopen gevaar nu er omroepbezuinigingen dreigen. Nog een reden om zich meer te profileren.

Freelancers zijn daar vaak minder terughoudend in dan journalisten in vaste dienst. Zodra ze iets hebben gepubliceerd, zetten ze het op de sociale media. Voor elk kanaal een andere tekst, blij met alle likes en berichten die anderen delen. Voor freelancers is het cruciaal dat hun werk wordt opgemerkt. Ze kennen de formule die Mirjam Hubregtse noemt in haar pas verschenen boek ‘Profileren zonder Opscheppen’: succes is kwaliteit maal zichtbaarheid.

‘Wie doorschiet in bescheidenheid loopt het gevaar een grijze muis te worden’, schrijft de presentatietrainer. Je verdekt opstellen kan ook een vorm van zelfbescherming zijn, want dan word je minder gevraagd voor opdrachten die nog onbekend voor je zijn. Niet opvallen is dus wel comfortabel.

‘Als je zichtbaar maakt wat je doet, laat je anderen weten wat ze aan je hebben’, schrijft Hubregtse. Voor je leidinggevende wordt het gemakkelijker om je te beoordelen. En collega’s of opdrachtgevers weten met welke vragen ze bij je terechtkunnen. Hoe meer verzoeken jij krijgt, hoe meer je te kiezen hebt.

Wel oppassen dat je je niet teveel gaat profileren als je de smaak te pakken hebt. Dan duik je zo vaak op dat anderen al moe worden als ze je naam zien. Volgens de auteur is het belangrijk om te doseren. Ze adviseert ook om credits te geven aan mensen met wie je hebt gewerkt. Bijvoorbeeld met een publiek bedankje.

De documentairemaker besluit een plan te maken om zijn nieuwe productie onder de aandacht te brengen. Hij vraagt een social-mediaredacteur een aantal Instagram-verhalen te publiceren over het maakproces. Lang voor de première tijdens een filmfestival overlegt hij met de communicatie-afdeling en met zijn leidinggevende houdt hij vaker ruggespraak.

Zijn documentaire wint de publieksprijs. Opgetogen mailt hij: ’Ik weet nu dat ik mijn bescheidenheid van me moet afschudden. Al ben ik van nature introvert, ik kan mezelf wel aanleren om zichtbaar te zijn als dat nodig is.’

Jezelf profileren zonder op te scheppen. Hoe doe je dat?

-Bereid gesprekken met opdrachtgevers of leidinggevenden altijd voor. Zorg dat je iets in te melden hebt, ook in vergaderingen.
-Verstop je niet in een stiltehok, maak praatjes met collega’s en leidinggevenden. Werk je thuis, houd telefonisch contact.
-Ga samen naar bijeenkomsten en spreek af dat je elkaar introduceert.
-Leidinggevende: help je medewerker om zich zichtbaarder te maken, presenteer bv samen een plan.
-Luistertip: podcast BNR Werkverkenners over zichtbaar zijn.

Bekijk meer van

Jolan Douwes De Coach De Coach

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.