— woensdag 15 december 2021, 08:59 | 0 reacties, praat mee

‘China huurt YouTube-influencers in voor propaganda’

Ürümqi, Xinjiang. De logo's van een vestiging van H&M zijn met rood doek afgedekt, nadat de kledingketen samen met Nike en andere producenten stelde bezorgd te zijn na berichten over dwangarbeid in de Xinjiangse katoenproductie. Chinese consumenten dreigen met een boycot.

China probeert via influencers op YouTube het gedeukte imago te herstellen, meldt de New York Times, dat in de wereld van Engelstalige YouTubers dook, die op het eerste oog onbekommerd verslag doen van hun belevenissen. "Aan de andere kant van de camera staat een enorm overheidsapparaat van organisatoren, gecontroleerde staatsmedia en officiële promotie", schrijft de krant. Laatste wijziging: 15 december 2021, 09:04

Naast verbazing of de culturele verschillen stippen de makers terloops ook hete hangijzers aan, zoals de situatie in Xinjiang, waar China van mensenrechtenschendingen tegen Oeigoeren wordt beschuldigd.

De influencers ontkennen in hun video’s dat er sprake is van genocide of misstanden. “Dat is allemaal allang ontkracht”, aldus een van hen. Verder komen er in de video’s veel identieke thema’s voorbij, constateert de New York Times. “China wordt klein gehouden omdat het succesvol is. Westerse media liegen om China te destabiliseren. Het coronavirus kwam mogelijk uit de Verenigde Staten.”

Eerder deze maand sloot Twitter duizenden accounts omdat die enkel waren opgezet om propaganda te verspreiden. Eerder dit jaar trok een Franse journaliste fel van leer tegen het nepnieuws dat over China zou worden verspreid. Dagblad Le Monde kon geen bewijs vinden dat de vrouw ooit als journalist had gewerkt. Dagblad Le Figaro vond de vrouw uiteindelijk in een stadje ten zuidwesten van Parijs. Ze wilde niet met naam in de krant, maar zou het stuk zelf hebben gepitched.

De influencers op YouTube zijn schimmig over de achtergronden van de video’s. Een Britse vader en zoon bezoeken hotels en lokale markten. De vader zegt dat bepaalde onkosten door China worden vergoed. De influencers kunnen verder filmen op plaatsen - zoals de provincie Xinjiang - waar reguliere journalisten l jaren worden geweerd.

Een Israëlische vlogger at een hapje met katoenplukkers in de provincie en vond volgens eigen zeggen geen bewijs van misstanden. De video volgde op zorgen die onder meer Nike en Hennes & Maurits hadden geuit over geruchten over dwangarbeid in de katoenindustrie in de provincie.

Volgens een oud-moderator van sociale media binnen China is het doel niet om de informatieoorlog “te winnen”, maar zoveel chaos en verdachtmakingen te produceren dat er geen echte waarheid meer overblijft. Meer bij New York Times

Bekijk meer van

YouTube Xinjiang China

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.