— vrijdag 14 december 2018, 09:17 | 0 reacties, praat mee

Campagne tegen nepnieuws tijdens verkiezingen

ANP XTRA / Koen van Weel

De Nederlandse overheid wil in februari een campagne starten waarin gewaarschuwd wordt voor nepnieuws en desinformatie. Dit in aanloop naar de provinciale staten- en Europese verkiezingen. De campagne loopt door tot mei, wanneer de Europese verkiezingen plaatsvinden. De campagne is een initiatief van minister van Binnenlandse Zaken Kajsa Ollongren. Details over de campagne kan het ministerie van Binnenlandse Zaken volgens de krant nog niet geven. Wat de campagne gaat kosten is ook nog niet bekend.

Wat wel bekend is, is dat het kabinet in de campagne niet zelf gaat benoemen wat wel en geen nepnieuws is. De Europese Unie deed dat met een in 2015 opgerichte taskforce wel. Die organisatie, de European External Action Service East Stratcom Task Force, sloeg in januari de plank mis toen het onder andere De Gelderlander, TPO en GeenStijl als verspreiders van nepnieuws bestempelde. Nadat GeenStijl een advocaat op de taskforce afstuurde, trok die de beschuldigingen in.

Naïef
Met de campagne moet mediawijsheid en digitale geletterdheid worden bevorderd, stelt de Volkskrant. Naast een informatiecampagne wordt er ook een onderzoek opgezet naar sociale media, internetzoekmachines en de herkomst van informatie.

Hoewel diverse politici tevreden zijn met het plan reageert hoogleraar mediastudies Mark Deuze (Universiteit van Amsterdam) kritisch in de krant. Hij noemt de maatregel naïef. Volgens Deuze werken Nederlandse universiteiten al samen in een project om kennis over digitale nepinformatie te bundelen. “De minister heeft haar huiswerk niet gedaan”, aldus Deuze. “Er ligt al een structuur. Laat het ministerie daar geld aan besteden.”

cop 2019

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.