Burgemeester Broertjes wil Hilversum vernieuwen
De Hilversumse burgemeester Broertjes wil voorkomen dat zijn stad niet langer 'mediastad' van Nederland is. Veranderend gedrag wat betreft mediaconsumptie en vertrek van mediabedrijven en andere organisaties betekenen volgens Broertjes dat dat er moet worden gewerkt aan 'Hilversum 2.0', waar crossmedia centraal staat.
Als dat niet gebeurt, is Hilversum over tien jaar mediastad-af, vreest hij. Er zijn volgens Broertjes nog 1600 mediagerelateerde bedrijven in de Hilversumse regio met het Mediapark als brandpunt, maar Amsterdam lokt regelmatig bedrijven weg. Ook woont veel mediapersoneel niet meer in de stad zelf, aldus de burgemeester tegenover media-uitgave Spreekbuis.
Nu ook omroepen door het veranderde kijk- en luistergedrag een andere rol krijgen en concurrentie ondervinden van bedrijven als Netflix, moet Hilversum zich toeleggen op het verbinden van media-organisaties. De basis zou volgens Broertjes liggen in de omroepwortels binnen de stad, een ‘verbindingskracht’ dat er al bijna een eeuw ligt.
Praat mee