Brexit: audiovisuele bedrijven ‘zien Brussel als beste vestigingsplaats’

Het Londense onderzoeksbureau Analysys Mason concludeert dat Brussel voor de meeste audiosvisuele bedrijven de interessantste vestigingsplaats is, om ook post-Brexit eenvoudig binnen Europa te kunnen opereren.
Zenders, on-demand streaming diensten en videoplatforms zouden zich volgens de marktonderzoeker het liefst dicht bij de regelgevers vestigen. Groot-Brittannië verlaat naar verwachting op 31 januari aanstaande de Europese Unie. De Britse regering heeft extra uitstel uitgesloten - al is het slechts het begin van een jaar van onderhandelingen over het wérkelijke vertrek.
Voor audiovisuele bedrijven die zich vooral op Europa richten is daarmee Groot-Brittannië als vestigingsplaats problematisch geworden. Om ook na Brexit in Europa te mogen blijven uitzenden, is een Europese licentie nodig.
Volgens Analysys Mason is Brussel aantrekkelijk als vestigingsplaats omdat het registreren en verkrijgen van die benodigde licenties relatief eenvoudig is, zeker vergeleken met steden als Amsterdam, Dublin en Parijs.
Brussel biedt verder aantrekkelijke belastingvoordelen voor lokale productiebedrijven en investeert in een nieuw Mediapark, aldus Analysys Mason. Meer bij Advanced Television
Praat mee